Om kungens egen De Tomaso Pantera från 1971, någon gång skulle behöva en upprustning, kan den här iskalla metoden vara lösningen. En likadan superbil från år 1972 hittades övergiven i en lada i sorgligt skick. Ischocken förvandlar bilen på ett häpnadsväckande sätt.
Ett av Hagerty Medias många ladufynd får en fullständig rengöring innan den nygamla V8-motorn Ford 351 Cleveland installeras. Den här gången är det den gamla klassikern från norra Italien, De Tomaso Pantera 1972, som ska få ett nytt liv efter att ha stått undangömd i en lada i 45 år.
För att bevara bilens ursprungliga finish vill de hitta en metod som inte går på originaldelarna för hårt och slipar av historien helt och hållet. Valet landade på den icke-slipande rengöringstekniken torrisblästring, som med facit på hand får sägas ha varit ett klarsynt beslut.
Tekniken går ut på att placera torra iskulor i en högtrycksmaskin och sedan spruta dessa över ytan som ska rengöras. Reaktionen mellan den iskalla koldioxiden och de varma ytorna gör att smutspartiklar och dylikt löses upp utan att anstränga den underliggande ytan, som man i det här fallet gärna ville behålla.
Den största fördelen gentemot andra högtrycksmetoder som exempelvis sandblästring är att isblästring inte penetrerar ytskiktet av materialet. Sandblästring kan vara väldigt effektivt men nöter desto mer på ytan.
Koldioxid går direkt från gas till en fast substans genom en process som kallas deposition och hoppar alltså över det mellanliggande vätskestadiet. Detta beror på att koldioxidens fryspunkt är mycket lägre än vatten, -78,5°. Torris är med andra ord inte frusen vätska utan istället frusen koldioxid. När torrisen träffar ytor med en högre temperatur skapas en reaktion, en termisk chock som luckrar upp smutsen och avlägsnar den.
Fördelen med metoden är inte bara att kylan rengör på ett effektivt och skonsamt vis utan därtill på ett säkrare sätt. Avsaknaden av vätska gör torrisen icke-ledande, den är inte giftig och inte heller brandfarlig. På så sätt kan man enkelt göra rent motorutrymmet efter att ha tagit ur motorn, utan att behöva plocka bort eller koppla ur de andra delarna.
I Hagertys video får vi se hur stor skillnad det blir redan efter en timmes tvätt med isblästringen. Skillnaden före och efter rengöringen är som dag och natt, helt utan synligt slitage eller någon vidare ansträngning. Värt att ha i åtanke är däremot att riktigt smutsiga, oljiga partier kan behöva köras i flera omgångar så att fettet inte blir för kallt och fastnar.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.