Efter 21 000 mil dog elbilen helt utan förvarning. När mekanikern Jesse öppnade bilen började jakten på ett mystiskt högvoltsfel och en oväntad upptäckt:
– Den ska egentligen inte slitas på det sättet… körsträckan förklarar inte vad som har hänt här.
Efter 21 000 mil slutade en Polestar 2 helt att starta. Den finske elbilsmekanikern Jesse Haapala tog emot bilen. Och snart förvandlades en till synes enkel felkod till en betydligt större och dyrbarare upptäckt. Bilen hade bogserats in som helt obrukbar.
– Felkoderna visade att bilen larmade för det negativa högvoltsrelät i batteriet, att det skulle ha fastnat, förklarar han.
Systemet pekade alltså på ett relä som inte längre slog till och därmed hindrade högspänningen från att aktiveras. Men när Jesse gjorde manuella tester visade värdena något helt annat.
– Det här stämmer inte alls med instruktionen. Relät klickar men spänningen beter sig inte som den borde, säger Jesse.
För att komma vidare behövde hela högvoltsbatteriet sänkas ner ur bilen. I relämodulen hittades en bränd 500-amperes säkring. Det är något som bara sker när strömmen rusar till onormalt höga nivåer.
– Här har det definitivt hänt något intressant, säger Jesse när han ser sot och brända komponenter.
Förklaringen skulle visa sig sitta i elmotorns inverter som är kraftmodulen som omvandlar batteriets likström till växelström för motorn. Och under locket låg orsaken. Delar av kraftmodulen hade överhettat och släppt från sina fästen.
– På de här enheterna har fästena bränts av, säger Jesse och visar hur de lossnat från kretskortet.
För Jesse blev problemet en riktig funderare. Kom felet i invertern först och slog ut batterisäkringen – eller skapades skadan av för hög ström från motorn:
– Är det hönan eller ägget? undrar han.

Motorns lindningar mättes därför innan något nytt monterades. När allt såg rätt ut kunde en ny inverter programmeras in, tillsammans med nya högvoltsreläer och en ny ersatt säkring. När allt var monterat och kalibrerat vaknade elbilen till liv igen.
Elbilen började rulla igen och var till synes helt återställd. Bilen hade då gått 219 000 kilometer. Jesse konstaterar att kraftmodulen inte borde haverera av normal körsträcka.
– Jag skulle säga att produkten haft någon form av fel, säger han.
Reparationen slutade på ungefär 6 000 euro (cirka 66 000 kronor) inklusive ny inverter, högvoltsreläer, säkring, programmering och arbetstid. Använda inverterenheter kan inte återanvändas i en Polestar 2 – de går bara att programmera till ett enda fordon.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















