Nya bilder avslöjar en oväntad hemlighet i världens största tidskapsel. Förutom en välbevarad Chevrolet Vega låg där även en Kawasaki-motorcykel. Som ser ut att ha rullat direkt ur en 70-talsbutik.
Det som började som en lokal kuriositet har utvecklats till att få stor spridning över hela bilvärlden. För 50 år sedan grävdes en fabriksny bil ner i en specialbyggd betongkammare i Seward, Nebraska. Nu har tidskapseln öppnats. Och innehållet visar sig vara ännu mer spektakulärt än man tidigare trott. Bakom idén stod möbelhandlaren Harold Davisson som ville ge framtiden en glimt av 1970-talet.
Den 4 juli 1975 under pompa och ståt sänktes en sprillans ny Chevrolet Vega ner i världens största privata tidskapsel. Men det var långt ifrån allt. Runt bilen packades över 5 000 föremål – allt från tidstypiska brev, kläder och prydnadsstenar till tidningar och elektronik. Själva kapseln var enorm. Den mätte 20 meter lång, 2,5 meter hög och 2,5 meter bred. Och det var ingen hastig nedgrävning – ovanpå allt byggdes till och med en pyramid några år senare. Allt dokumenterades och man har även bevarat ett filmklipp från den ursprungliga nedgrävningen.

Tidigare kunde vi berätta at Chevrolet-bilen åter såg dagens ljus. Då visade sig karossen vara i förvånansvärt bra skick, med bara lite ytrost på motorhuven. Interiören var nästan som ny och det spekulerades i om bilen skulle kunna startas igen efter en grundlig genomgång. Även en Toyota Corolla fanns i den översta kapseln. Men det är nu det verkligt oväntade uppdagats.
Nya bilder visar att det även låg en motorcykel från Kawasaki i kammaren. Något vi bara fick se en liten glimt av tidigare, trots att man kände till alla detaljer. Motorcykeln hade inte plastats in som Chevrolet-bilen, men har ändå klarat sig i närapå perfekt skick. Helt utan synlig rost eller skador. Det ser ut att vara en Kawasaki KE100 från tidigt 70-tal. Det är en tvåtaktare med en 99-kubiks motor och femväxlad låda. Ett år innan den sänktes ner i kryptan och låstes in, 1974, var första året för KE-serien. Den skulle tillverkas i nästan 30 år utan några stora förändringar.


Att lägga ner en bil i marken må ha verkat som en galen idé på 70-talet. Men idag fascinerar det människor världen över. Det är som en stillbild från en annan tid återuppväckt 50 år senare. Att få upp kapseln igen var ett projekt i sig. Först behövde man montera ner pyramiden som byggdes ovanpå taket 1983. Därefter kunde själva betonglocket lyftas bort med hjälp av kran – och framtidens fynd åter stiga upp i dagsljuset.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.