Oväntade fynden när Biltemas batterier testas

Experterna gjorde en oväntat upptäckt när de undersökte Biltemas billiga bilbatteri mot dyrare konkurrenter i ett labb.
– Framför allt såg vi stora skillnader, säger Viktor Ekermo, testledare vid ETC Battery. 

Det finns få saker som är värre att uppleva som bilförare än en bil som inte startar. En av de vanligaste orsakerna till det problemet är att bilbatteriet inte fungerar och därför är det viktigt att välja rätt batteri så att risken för att bli stående minimeras. Men idag finns det  ett enormt utbud på olika typer av batterier och därför kan det vara svårt att veta vilken man ska köpa. Ett test utfört av Testfakta ger däremot flera intressanta svar om olika batterier.    

Testet på bilbatterierna utfördes av ETC Battery and Fuelcells Sweden för några år sedan. De testade sju olika batterier och de betygsattes i startförmåga i kyla, kapacitet, återladdning, vattenförbrukning.
– Är det riktigt kallt och du har en trögstartad bil är effekten viktigast. Men ju mindre laddat ditt batteri är desto viktigare blir uthålligheten, säger Viktor Ekermo, testledare vid ETC Battery. 

Även youtubern Carsten van Dyhr gjorde oväntade upptäcker när bilbatterier testades.

I testet upptäcktes främst stora skillnader i återladdning mellan batterierna, vilket visar hur länge du behöver köra bilen för att batteriet ska laddas till den nivå den låg på innan bilen startade. Denna kategori klarade batteriet från Banner bäst på 8 minuter och sämst gick det för Varta-batteriet som gjorde det på 14 minuter. Biltemas bilbatteri klarade testet på 11 minuter, vilket var det fjärde bästa resultatet.
– Detta är en jätteintressant parameter som har extra stor betydelse för den som kör många korta sträckor, typiskt för stadstrafik, när man åker och handlar eller lämnar barnen på dagis, säger Viktor Ekermo.

När batteriernas startförmåga skulle undersökas mättes både maxeffekten vid första startförsöket och batteriernas uthållighet. Alltså tog man reda på hur många startförsök som krävdes innan det började krångla. Testet utfördes i -18 och -30 grader. Inget batteri fick underkänt.
– Är det riktigt kallt och du har en trögstartad bil är effekten viktigast. Men ju mindre laddat ditt batteri är desto viktigare blir uthålligheten, säger Viktor Ekermo.

Testets billigaste batteri från Biltema presterade helt okej i de olika kategorierna, men när det kom till batteriernas kapacitet gick det sämre för Biltema som tappade en hel del kapacitet efter tre urladdningar.
– De batterier som minskar mycket i kapacitet kommer inte att hålla lika länge. Kapacitetsförlusten påverkar inte bara energimängden i batteriet utan på sikt batteriets totala prestanda, säger Viktor Ekermo.

Carup har vi tidigare skrivit om när verkstadsexperten Carsten van Dyhr testade två 12-voltsbatterier från Biltema. Enligt honom finns det en stor risk när man ska köpa ett helt nytt 12-voltsbatteri. Även om batteriet ser friskt ut är det vanligt att batterihälsan (State of health) inte är 100 procent även om det är helt nytt.
– Man tror man köper ett batteri med 100 hästkrafter, men får bara 86, säger han.

När Carsten testade två batterier från Biltema visade det sig att alla AGM-12-voltsbatterier som fanns i butiken hade en batterihälsa som var lägre än 100 procent “SOH”. När han sedan testade det lite billigare EFB-12-voltsbatterierna visade det sig att de däremot hade alla 100 “SOH”.
– Man lägger extra pengar, men får ingenting för det, säger han.

Carsten hävdar däremot att Biltema inte är ensamma att ha samma problem med sina 12-voltsbatterier. Därför är det stor risk att de 8 bilbatterierna som testades i laboratoriet också lider av samma problem. Testets vinnare blev till slut batteriet Power Bull P6205 från Banner och Biltemas batteri slutade på en sjätteplats. Sist kom Extreme batteriet.
– Testet visar att vissa tillverkare, som till exempel Varta, har satsat på hög effekt snarare än uthållighet, avslutar Viktor Ekermo.

Så får du ditt batteri att hålla längre:

  • Se till att batteriet sitter fast ordentligt i sin hållare.

  • Håll batteripolerna och kabelskorna rena och smörj gärna in dem med fett. Dålig kontakt ger sämre starteffekt och kan ladda ur batteriet.
  • Kontrollera vattennivån en gång i månaden om batteriet kan fyllas på.
  • Om bilen inte används under längre tid bör kablarna kopplas loss. Viloström från exempelvis en klocka kan ladda ur batteriet (gäller främst äldre bilmodeller).

  • Ladda gärna upp batteriet med en batteriladdare om det inte är fulladdat. Helst i plusgrader eller inomhus.
  • Kör en lite längre sträcka med bilen då och då så laddas batteriet upp.

  • Överansträng inte ditt bilbatteri, då minskar livslängden. Om inte motorn startar direkt, vänta några sekunder innan du försöker på nytt.
  • Var sparsam med elsits, defroster, klimatanläggning, radio och värmerutor innan bilen är varmkörd.
    Källa: Testfakta
    LÄS MER:
Dela med dig av Carup

Senaste nytt