I ett stort räckviddstest ställdes några av marknadens hetaste helelektriska kombimodeller mot varandra. Elbilarna kördes från Stockholm till Idre och testet bjöd på en oväntad vinnare.
– Det är den billigaste bilen och den hade bäst räckvidd, säger en av grabbarna från It’s Only Electric.
På Youtubekanalen “It’s Only Electric” bestämde sig några vänner för att låna fem av helelektriska kombibilar för att utföra ett stort räckviddstest. Vännerna inledde sitt test i Stockholm och avslutade det i Idre, vilket är en resa på nästan 50 mil. Testet utfördes i vinterväder och elbilarna kördes hela tiden inom hastighetsgränsen.
De fem modellerna som testades var Porsche Taycan 4S Cross Turismo, BMW i5 eDrive 40, Nio ET5 Touring, Zeekr 001 Privilege och Volkswagen ID.7 GTX Tourer. Alla elbilarna har en WLTP-räckvidd som är längre än 50 mil, men som vi alla vet stämmer den inte alltid. Den bil som har längst uttalad räckvidd är Porschen, som ska kunna köra 59 mil på en laddning.
När vännerna sedan inledde testet gick det bra till en början för alla modeller. Men efter att ha kört i några timmar behövde elbilarna från BMW och Nio laddas.
– De hade inte klarat att köra hela vägen och detta är den säkraste platsen att ladda på, säger en av grabbarna från It’s Only Electric.
Vännerna kör sedan vidare med elbilarna och det ser länge ut som att de andra tre modellerna ska klara hela resan utan att behöva laddas. Men när de har kört 42 mil måste även elbilen från Zeekr laddas.
– Jag har haft noll procent de senaste fem kilometerna, säger föraren i Zeekr 001:an.
Väl framme i Idre var det bara två stycken av elbilarna som klarade hela resan utan att behöva laddas. Porschen hade sex procent kvar på batteriet och ID.7:an rullades in i mål med en procent kvar.
– Den hade en av de minsta batterierna, men den var otroligt effektiv, säger en av grabbarna om ID.7.
De två vinnarna i räckviddstestet var Volkswagen och Porschen. Men bland de två var det främst ID.7:an som imponerade på vännerna. Den kostar mindre än hälften av vad Porschen gör.
– Den är ett riktigt fynd. Det är den billigaste bilen i testet och hade bäst räckvidd förutom Porschen, säger en av männen.
Vännerna bestämmer sig även för att välja en favorit av alla fem elbilar. Tre stycken väljer Zeekr, en väljer BMW:n och den sista väljer ID.7:an från Volkswagen. Men på det stora hela imponerade alla modellerna på vännerna.
Elbilarnas WLTP-räckvidd:
Porsche Taycan 4S Sport Turismo (598 km WLTP)
Zeekr 001 Privilege (585 km WLTP)
Volkswagen ID.7 GTX Tourer (578 km WLTP)
Nio ET5 Touring Long Range (560 km WLTP)
BMW i5 eDrive 40 (547 km WLTP)
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.