I en ny stor brittisk undersökning tog en oväntad vinnare hem segern.
– Du kan bli förvånad över vilka som imponerar och vilka som gör dig besviken, säger Tom Jarvis från Auto Express.
Varje år genomför brittiska motortidningen Auto Express en stor kundundersökning på bilägare till nya bilar som kallas Drive Power. Alla bilägare får lämna in recensioner om bilen de köpt, men istället för att fokusera på enskilda modeller sammanställs all data för att ge en övergripande bild av hur nöjda kunderna är med respektive bilmärke. Märkena betygsätts i tio olika kategorier, och varje märke får ett slutligt procentbetyg av maximalt 100. I år låg de tio bästa märkena alla över 85 procent.
I årets undersökning rankades 31 olika bilmärken. Konkurrensen var ovanligt hård, och märkena jämfördes i kategorier som drivlina, interiör, funktionalitet och bagageutrymme. Här är listan över de bilmärken som placerade sig bland de tio bästa, i omvänd ordning.
– Du kan bli förvånad över vilka som imponerar och vilka som gör dig besviken, säger Tom Jarvis från Auto Express.


10. Honda – 85,77 procent
Honda imponerade i undersökningen och lyckades vara bland de fem bästa märkena i kvalitet och driftkostnader.
– Honda, liksom andra japanska tillverkare, har ett gott rykte för att bygga högkvalitativa och pålitliga bilar som inte kostar skjortan att köra, säger Tom Jarvis.
Men när det kommer till design och komfort presterade märket inte lika bra.
– Annars är det en mycket stark prestation för ett märke som håller en något låg profil under den pågående övergången till elbilar, säger Jarvis.
9. Suzuki – 85,79 procent
Suzuki lyckades precis slå rivalen Honda. Märket imponerade främst med sin säkerhet där var fjärde bäst. Den presterade sämst i infotainment-kategorin.
– Ändå resulterar starka prestationer inom bromsning, väghållning och styrning i en respektabel sjätteplats totalt för körkänsla och väghållning, säger experten från Auto Express.

8. BMW – 86,00 procent
BMW hyllades stort för sitt infotainmentsystem. Även när det kommer till drivlinor kom märket trea. Sämre gick det för hur märkets bilar ser ut.
– BMW hade det tufft när det gäller designen på exteriören, säger Jarvis.
– Även märkets höga driftkostnader gjorde att BMW inte hamnade högre upp på listan, fortsätter han.
7. Peugeot – 86,12 procent
Peugeot imponerade inte i prisvärdhet, men när det gäller interiören och praktisk användning placerade sig märket bland de tio bästa märkena.
– Peugeot är på god väg just nu – särskilt inom designavdelningen – så det är inte konstigt att det franska företaget tog tredjeplatsen i kategorin exteriör, säger experten.

6. Renault – 86,29 procent
Renault slog sin franska rival. Märket presterade jättebra i flera kategorier och sämre i andra. Märket hyllas för sina driftkostnader och infotainment, men det gick betydligt sämre för interiören och pålitligheten.
– Renault, som även placerar sig bland de tio bästa vad gäller säkerhetsfunktioner, exteriör och värde, förtjänar sin plats bland de tio bästa totalt – trots sina inkonsekvenser på vissa områden, säger Jarvis.
5. Land Rover – 86,52 procent
Land Rover hyllas för sin interiör och praktiska egenskaper. Sämre gick det i kategorierna driftkostnader och tillförlitligheten.
– Land Rover har klättrat fem placeringar från förra årets ranking och gått från att bara klämma sig in bland de tio bästa till att nu bara klämma sig in bland de fem bästa – en imponerande förbättring, säger experten.
4. Opel – 86,80 procent
Opel fick höga betyg i de flesta kategorierna. Men de gick sämre i kategorierna säkerhet och interiör.
– Med ett utbud fullt av antingen bränslesnåla hybrider eller utsläppsfria elbilar rankades Opel på förstaplats för ekonomi och driftskostnader, säger Jarvis.
3. Lexus – 87,06 procent
Lexus landar återigen på prispallen i årets undersökning. Lexus slutade bland de fem bästa vad gäller värde, infotainment, interiör samt kvalitet och tillförlitlighet.
– Eftersom Lexus är ett mer lyxigt märke är det inte chockerande att se att de inte ligger bland de tio bästa när det gäller driftskostnader, även om man kanske höjer på ögonbrynen åt deras 13:e plats när det gäller körkomfort och väghållning, säger Jarvis.

2. Mercedes – 89,26 procent
Mercedes lyckades ta en pallplats i nio av tio kategorier. Mercedes-ägare säger att det tyska märket har de bästa säkerhetssystemen, såväl som de finaste infotainmentsystemen.
– Dålig bränsleekonomi och dyr service var de enda riktiga fläckarna på vad som annars var en stark prestation, säger Jarvis.
1. Subaru – 90,33 procent
För andra året i rad lyckades Subaru kamma hem segern i årets Driver Power-undersökning. Märket kammade hem segern i hela sju kategorier och dominerade årets lista. Det gick sämre för märket i kategorin driftkostnader.
– Men eftersom detta är den enda placeringen utanför topp tio är Subaru utan tvekan en värdig vinnare, avslutar Tom Jarvis.
Bästa tillverkare 11-31:
11 | Tesla |
12 | Skoda |
13 | Volvo |
14 | Toyota |
15 | Nissan |
16 | Citroen |
17 | Mazda |
18 | Kia |
19 | Audi |
20 | Hyundai |
21 | Fiat |
22 | Mini |
23 | Ford |
24 | Seat |
25 | Jaguar |
26 | Jeep |
27 | Volkswagen |
28 | Cupra |
29 | Dacia |
30 | BYD |
31 | MG |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.