Oväntad upptäckt när Cybertrucks elmotorer togs isär

Teslas Cybertruck har fått gott om uppmärksamhet men dess motor har fått desto mindre rampljus. Därför var det hög tid att den berömde ingenjören Sandy Munro tog sig tiden att avslöjade dess hemligheter. Ovanliga lösningar, innovativ teknik och en del märkliga beslut upptäcktes. 

Vi lär oss allt mer om den spacade Cybertrucken från Tesla som knappast påminner om något vi sett tidigare. Den här gången var det drivlinan som skulle undersökas av den berömde ingenjören Sandy Munro.

Kraften levereras av tre elmotorer varav två är placerade på bakaxeln och en på framaxeln. Den främre motorn är en permanent magnetmotor kopplad till en mekanisk drivenhet och en växelriktare som integrerats istället för att sitta på sidan för att skyddas från yttre påverkan i händelse av kollision eller krasch. En ovanlig men innovativ lösning. Framaxeln har en sorts elektroniskt manövrerad koppling som låser den mekaniska differentialen vid avancerad terräng för att öka bilens prestanda.

Bakaxeln har två induktionsmotorer som ansvarar för att distribuera kraften till vardera bakhjul och är placerade i mitten på axeln. Även här har växelriktare monterats strategiskt ur vägen för att skyddas från stötar. För att minska förbrukningen har Tesla implementerat en lösning där bilen vid konstant framfart på exempelvis en motorväg endast behöver förlita sig på framaxelns motor. 

– Det är väldigt bra för Teslas kunder, det ger en längre räckvidd eftersom man egentligen bara behöver 20-30 hästkrafter för att hålla bilen i rullning, säger ingenjören Paul. 

Men ingenjörerna hittade även en del oförklarliga lösningar i den bemärkelsen att man använt stora magneter utan segmentering, vilka är mer benägna att generera inre strömmar med motstånd och värme, som i sin tur leder till energiförluster och ökar behovet av kylning och olja.
Induktionsmotorn får dock en del beröm för sin konstruktion, både rotorn och formen på magneterna prisas. De är flera smarta och mindre tekniska lösningar som gör hela systemet lätthanterligt, reducerar buller till minimum, ökar effektiviteten och prestandan till en mycket välkonstruerad slutprodukt, konstaterar ingenjörsduon på Youtubekanalen Munro Live.
LÄS MER: