Vinterdäck har oftast en rotationsriktning. Men vad händer om de monteras i fel riktning? Ett nytt test gav ett helt oväntat resultat.
Redan på väg till testbanan är skillnaden märkbar. Helt nya friktionsdäck med tydligt riktningsbestämt mönster har monterats bakvänt. Bilens bromsar känns oväntat bra i nedförsbackar. Men priset verkar vara mer hjulspinn i uppförsbackar.
– Bromsningen känns väldigt bra med däcket bakvänt! säger Jonathan Benson, recensent på Tyre Reviews.
Efter 20 acceleration- och bromstester med däcken monterade åt rätt håll och 20 tester med däcken monterade bakvänt är resultaten på snö väldigt förvånande. Märkligt nog finns det fördelar med att ha däcken bakvända. Bilen bromsar 5 procent bättre än vanligt. Det är ungefär samma skillnad som det är mellan ett bra däck och ett medelmåttigt däck på snö.
– Bättre bromsning, sämre grepp, något långsammare varvtid men ett roligare paket, säger Jonathan Benson.
LÄS MER: Det här händer om du drar i handbromsen i full fart
Men det är inte riktigt läge att byta håll på dina däck ännu. Med däcken framåt fick bilen 9 procent bättre grepp på snöunderlaget. På banan gör den bilens förändrade bromsförmåga att den får skarpare svängar in i kurvorna. Men ut ur kurvorna blir bakdelen ostadig. Men det kan vara något för den som vill ha en mindre understyrd bil med framhjulsdrift.
Testerna fortsätter på våta vägar och avslöjar betydligt allvarligare konsekvenser av att montera däcken fel. På djupare vatten, motsvarande en kraftig regnskur, var greppet upp till 13 procent sämre med däcken monterade bak och fram. Det är jämförbart med att bilen förlorar greppet i 79 km/h istället för 68 km/h när djupt vatten ligger på vägen.
– Det här är något som hade kunnat vara livsfarligt, säger Jonathan Benson.
LÄS MER: Det här händer om du drar i handbromsen i full fart
På torrt underlag var skillnaderna mellan rättvända och bakvända däck inte särskilt märkbara. Men ljudnivån ökade med 0,7 decibel med felvända däck, vilket var märkbart för föraren. Under extrem bromsning på torra vägar upplevdes däcken också som “instabila”, även om skillnaderna i bromssträckan bara var omkring en meter.
Även om vissa små fördelar märktes i specifika situationer, som bättre bromsförmåga på snö, övervägde nackdelarna kraftigt. Det är alltså ingen höjdare att montera däcken bak och fram.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.