Stärkt krona kan slå mot svensk bilexport och sänka priserna. Redan pressade bilhandlare kan få det tuffare. Men avtagande efterfrågan på elbilar i Europa påverkar mer, enligt experten.
– När det kommer till elbilar blir marknaden i Europa allt svårare, säger Axel Porath, försäljningschef på auktionsföretaget BCA Sverige.
Hans företag är ett av Europas ledande inom export av begagnade bilar. Under flera år har den svenska kronan varit väldigt svag mot euron. Det har gjort så att svenska bilhandlare skickat sina osålda fordon på export. När kronan nu stärks mot euron blir det inte lika lönsamt för européerna att köpa begagnade svenska bilar.
– För exportköpare är det såklart en stor fördel om vi har en svag krona, då gör de en bättre affär, säger Axel Porath , försäljningschef på auktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing, som är en av Sveriges största bilexportörer.
Många svenska bilhandlare står med stora osålda lager leasingbilar. För att rädda ekonomin exporterar man dem till andra EU-länder. När nu kronan fortsätter att bli starkare finns det risk att bilarna blir svårare att sälja på export. I förlängningen kan ett fortsatt kronrally sänka efterfrågan från andra länder och leda till sjunkande priser på bilar i Sverige.
– Vi kan inte säga att det har varit en jättestor dipp ännu. De som handplockar eller letar enskilda köpare får det nog svårare. Men vi är etablerade i 15 länder och har så lång erfarenhet att det inte behöver göra så stor påverkan, säger Axel Porath.

Exporten har en baksida. Den kan drabba hela Sverige. Medan vi exporterar relativt nya elbilar och laddhybrider som släpper ut lite koldioxid kör svenskarna runt med allt äldre bilar.
– Det här är bilar som vi skulle behöva ha kvar i Sverige. Snart kommer EU:s straffavgifter för utsläppen, då behöver vi de nya bilarna för att hålla nere koldioxidutsläppen, säger bilexperten Ronny Svensson på Ynnor.
Även om kronan blir starkare kommer svenska bilar att säljas, spår experten. Det har inte bara med priset att göra. Bilköpare vill vara säkra på att de får en bra bil för sina pengar. Och svenska bilar är eftertraktade, inte bara för priset.
– Det finns också många andra köpare som ser att vi har en attraktiv fordonspark i Sverige. Många bilar har inte gått så långt och det är få skador, de är väl omhändertagna, säger Axel Porath.
Men exportbranschen spår svårare tider för elbilar. Européerna verkar bli allt mer negativt inställda till dem.
– När det kommer till elbilar blir marknaden i Europa allt svårare. Incitament som bonus och malus försvinner överallt och folk tänker mer på plånboken än miljön och går tillbaka till förbränningsmotorer, säger Axel Porath.
Exporten till våra närmaste grannländer har inte påverkats ännu. I vårt närområde finns två stora marknader som gör att så en del svenska bilhandlare lyckas hålla huvudet över vattenytan under den krisen.
– Just nu går svenska elbilar till Finland och Danmark, där säljer de som smör.
Men på det hela taget spår experten att den stora exporten av svenska bilar kommer att fortsätta.
– Jag tror att även om kronan fortsätter att stärkas kommer det att finnas ett stort intresse för begagnade svenska bilar. Det har med skicket att göra.
Dessutom öppnas dörrarna till nya marknader. Länder som tidigare varit betydligt fattigare än Sverige. Där kommer det att finnas köpkraft efter våra begagnade bilar.
– Polen, Tjeckien och Rumänien ökar sin andel på marknaden, där finns det nya länder att exportera till, avslutar Axel Porath.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.