Citroën Xantia Activa visar otrolig väghållning Nürburgring. Bilen är 35 år gammal – men tar kurvorna som en modern sportbil.
– Väghållningen är helt otrolig, säger Misha Charoudin på sin YouTube-kanal.
Citroën Xantia Activa är en legendarisk bil som fortfarande imponerar rejält med sin ingenjörskonst, trots att den är 35 år gammal. Den lanserades inte som premiumbil, men fick det bästa Citroën kunde erbjuda. Den hydropneumatiska fjädringen med aktiva krängningshämmare nådde troligen toppen av vad som är möjligt i Citroëns historia. YouTubern Misha Charoudin är en erfaren Nürburgring-förare, han blev häpen över hur bilen jonglerar med fysikens lagar.
– Citroën Xantia Activa äter upp kurvor utan krängning, sa han.
På banan tog Xantia kurvor i 100–110 km/h med minimal lutning, och även längre kurvor klarade den i 180 km/h – trots att motorn bara hade 147 hk. Bilen har även vunnit det internationellt berömda älgtestet från Teknikens värld. Testet simulerar en plötslig undanmanöver, som om ett djur hoppar ut framför bilen. Tack vare sin otroliga balans och grepp utmanar bilen moderna bilar som BMW M3 och Mustang i kurvorna. Xantia Activa är ett tydligt bevis på Citroëns ingenjörsgeni och känns fortfarande långt före sin tid.
– Väghållningen är helt otrolig. Det här är den bästa fjädringsteknik jag någonsin upplevt på en bil.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















