Tysken Max bestämde sig för att köpa en Audi Q7 med en V12-diesel som hade gått 91 000 mil. När han sedan inspekterade bilen gjorde han flera häftiga upptäckter.
– Äntligen äger jag den här bilen, säger han.
I dag hittar vi stora dieselmotorer nästan enbart i lastbilar och traktorer. Därför kommer det troligen aldrig att dyka upp en liknande motor som den Audi en gång valde att utrusta Q7 med. Bilens 6,0-liters V12 TDI-motor är ett riktigt kraftpaket på 500 hästkrafter och 1000 Nm i vridmoment, siffror som imponerar än i dag och gör Q7 till en av de starkaste dieselbilarna som någonsin tagits fram. Men hur väl har Q7 åldrats? Det bestämde sig den tyska Youtubern Max från kanalen “Eicko-Performance” att ta reda på.
Max har ända sedan han var liten drömt om att en dag äga en Q7 med den enorma V12-deiselmotorn. Bilen är däremot svår att få tag på, då Audi enbart producerade 1 500 exemplar av Q7 med V12 TDI-motorn på grund av en låg efterfrågan. Men nyligen lyckades Max hitta ett begagnat exemplar av modellen som gått 91 000 mil, och han bestämde sig för att köpa kraftpaketet och undersöka skicket på Audin.
– Den är verkligen sjukt häftig, säger Max.
Det första Max bestämde sig för att göra med Audin var att testköra den, och det visade sig att den fortfarande fungerade felfritt. Han gick sedan igenom bilens skick, som visade sig vara förvånansvärt bra både utvändigt och invändigt, trots den höga körsträckan. När bilen såldes som ny hade den kolfiberbromsar, vilket den fortfarande har kvar, men om det är originalbromsarna är Max osäker på. Det blir däremot snabbt tydligt att de dyra keramiska skivorna skulle behöva bytas ut, vilket förmodligen kommer kosta runt 55 000 kronor per skiva.
– De ser inte jättebra ut, säger Max.
Han bestämde sig sedan för att lämna in bilen på en verkstad för att kunna inspektera den underifrån. Han upptäckte då att det mesta såg bra ut, men att det fanns tecken på oljeläckor under motorn. Han kunde även se en del rost på den bakre hjulupphängningen, som förmodligen skulle behöva åtgärdas. Men generellt sett är Audin fortfarande i gott skick, trots att den har gått 91 000 mil.
Han undersökte även den gigantiska dieselmotorn lite närmare utan att kunna se några tecken på fel. Han provade dessutom att utföra det klassiska mynttestet på V12:an, och upptäcker otroligt nog att Audin klarar testet utan problem efter 91 000 mil. Audin klarade därmed testet bättre än nya Rolls-Royce Ghost som Alrik Söderlind utförde samma test på, vilket vi tidigare har skrivit om på Carup.
– Den går faktiskt väldigt bra, säger Max.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.