Audi förbereder sig för att lägga ned en av sina mest lättillgängliga modeller. Nu reas de sista bilarna ut till vrakpriser. Splitternya crossover-SUV:en är billigare att privatleasa än flera Dacia-modeller.
Tidigare i år bekräftade vd:n för Audi, Gernot Döllner, att både Audi A1 och Audi Q2 går i graven. Produktionen avslutas under 2026 och någon direkt ersättare blir det inte. I stället har det ryktats om att en ny elbil ska ta över rollen som instegsmodell.
– Vi kommer att avsluta produktionen av A1 och Q2 under 2026 och det blir definitivt ingen efterträdare till A1, bekräftade Döllner tidigare.
Det beskedet har fått tydliga följder i Sverige. Nu reas de sista Q2-bilarna ut innan årsskiftet. Nypriset för modellen ligger normalt över 320 000 kronor, men via privatleasing går det att köra en helt ny Audi Q2 billigare än flera Dacia-modeller. Som jämförelse är Dacia några av marknadens enklaste bilar för att hålla nere kostnaderna medan Audi vill erbjuda lite mer än så.

Den version som reas ut är instegsmodellen med 1,0-liters trecylindrig bensinmotor på 116 hästkrafter, Audis 30 TFSI. Växellådan är manuell med sex steg. Det är ingen sportbil men en smidig vardagsbil anpassad för stadskörning och pendling, med låg förbrukning och enkel teknik. Android Auto och Apple CarPlay ingår, liksom farthållare, handsfree-anslutning och modern infotainment.
För endast 2 495 kronor i månaden och utan kontantinsats kan du nu privatleasa en Audi Q2 via en handlare på Blocket. Avtalet gäller 1 000 mil per år, men inkluderar inte serviceavtal eller vinterdäck. Det är något som kostar extra att lägga till. Men 2 495 kronor per månad är nivåer som gör att Q2 hamnar under flera populära lågprismodeller, som Dacia Duster och Dacia Jogger. Skillnaden är att det här rör sig om en kompakt premium-SUV, snarare än en budgetbil.

Det är samtidigt inte bara privatleasingen som man kan göra klipp på just nu även om det är ett säkert kort för att slippa oroa sig för värdeminskning. För den som hellre vill köpa finns det även lagerbilar som då och då dyker upp till ännu lägre priser. I vissa fall så lågt som 279 000 kronor, vilket är anmärkningsvärt för en ny Audi som annars kostar över 322 000 kronor ny.
Men det som verkligen sticker ut är helheten. En sprillans ny Audi, utan kontantinsats, till en månadskostnad som normalt hör hemma hos budgetmärken. Och dessutom en av de sista bilarna av sitt slag innan modellen försvinner helt.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















