Otäcka upptäckten när BMW:s motor tas isär

Motordetektiven Eric Berg tar en närmare titt på en “N20” – en mycket vanlig fyrcylindrig BMW-motor. När han tar isär motorn gör han en upptäckt av ett fel som drabbat många BMW-bilar med denna motormodell. 
Någon har varit här och gjort dåliga saker, säger Eric.

Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” älskar att plocka isär trasiga motorer för att ta reda på vad som gick snett. Bland många motorer han tagit isär finns en sexliters V:8 från General Motors. I ett av hans senaste klipp är det dags för en tvåliters fyrcylindrig BMW-motor att obduceras. Motorn är från 2014 och tillhör därför en skara BMW-motorer som blivit kända för flera olika problem.
– De här motorerna har inte det bästa ryktet, säger Eric Berg. 

Denna motor stödjer definitivt det påståendet och Eric inleder sin undersökning av den genom att plocka bort tändstiften.
– Att kalla de här tändstiften mörka skulle vara en underdrift, säger Eric. 

Efter det monterar han bort motorns insugningsrör. Då kan han ta en närmare titt på intagningsportarna.
– De är inte jättesmutsiga, men inte rena heller, säger Eric. 

Motorexperten monterar sedan bort vattenpumpen och turboladdaren utan att upptäcka några större problem. Det riktiga problemet med motorn upptäcker han när han skruvar loss topplockskåpan.
– Det är inte den värsta motorn jag har sett, men inte den bästa heller, säger Berg. 

Eric menar att ägaren till motorn måste ha lyssnat på BMW:s rekommendationer i USA att byta olja var 2500:e mil.
– Denna motor verkar ha följt rekommendationerna som bäst, säger han. 

Motorns kamkedjespännare är trasig och Eric börjar inse vad som gått fel. Han undersöker sedan motorns oljefilter som skrämmer honom.
– Oj, det här ser inte bra ut, säger han. 

Han fortsätter sin obduktion genom att ta bort topplocket och tar en närmare titt på cylindrarna utan att se några riktiga fel. Det är i stället när han öppnar motorns oljetråg som det riktiga felet upptäckts.
– Det här är saker du inte vill hitta här, säger Berg. 

Oljetråget är fyllt med delar från den trasiga kamkedjespännaren, det ser nästan ut som otäcka larver. Dessutom har oljeupptagningsröret blockerats av flera plastdelar som måste ha gjort att motorn knappt fick någon olja alls. Att motorn inte fick tillgång till någon olja måste ha orsakat stora skador.
– Jag skulle tro att ni som jobbar med dessa motorer ofta har sett samma problem, säger motordetektiven. 

Eric menar att problemet med BMW-motorn inte är ett enskilt fel utan har hänt många gånger tidigare på denna motormodell.
– Jag tycker det är helt okej att döma ut dessa motorer som har det här problemet. Det är nog det vanligaste felet som händer med dessa motorer, säger Eric. 

Enligt Eric är det BMW:s fel att motorerna går sönder så ofta. Biltillverkarens rekommendation på ett oljebyte var 2500:e mil är bara riktigt dumt enligt motorexperten. Motormodellen N20 tillverkades mellan 2011 och 2017 och sitter i mängd olika BMW-modeller, bland annat 320i och 520i.
– Hade BMW i stället sagt att oljebyten bör ske var 1200:e mil hade dessa motorer kunnat vara fantastiska. Men det är något vi aldrig kommer att få reda på, säger han.
LÄS MER: