Sverige kan att följa efter britterna. Att införa kilometerskatt på elbilar kan bli oundvikligt när fossilbilarna blir allt färre och skatteintäkterna minskar.
– Men självklart ska den som förorenar minst, betala minst, säger Mattias Goldmann, debattör och för 2030-sekretariatet.
I går gick brittiska regeringen ut med en ny kilometerskatt för elbilar i budgeten. Från och med 2028 ska både elbilar och laddhybrider betala skatt för varje kilometer som de rullar. Skatten blir ungefär 2,50 kronor per mil (10 km) Sverige har redan gjort en utredning av kilometerskatt.
– Vägar kostar pengar, oavsett om det är statliga eller vägföreningar som driver dem. Och det är de minsta bilarna som sliter minst, säger Ronny Svensson från Ynnor AB.
Han var med under utredningen. Det svenska förslaget går ut på att montera in spion-puckar i bilarna.
– Sedan mäter de hur man kör och var man kör. Det blir dyrare i storstäderna och billigare på landsbygden, säger Ronny Svensson.

I Storbritannien har den nya skatten fått svidande kritik. Många menar på att det dödar den gröna omställningen. Enligt beräkningar kommer det att minska försäljningen av elbilar med 440 000 stycken under fem år.
– Alla bilar bidrar till slitage på våra vägar, så det är bara rätt att våra bilskatter täcker elbilar via en blygsam milavgift, med extra stöd för att hålla elbilsägande attraktivt. sa finansminister Rachel Reeves i underhuset enligt Daily Mail.
Mattias Goldmann lyfter fram den brittiska elbilspolitiken. Britterna har infört subventioner på elbilar som kostar upp mot en halv miljon kronor. Han är öppen för att beskatta elbilarna, men bara till en viss gräns.
– Med en sådan samlad politik blir det också rimligt att så småningom få vissa intäkter från elbilarna – man ska inte för evigt vara ett skattefrälse för att man kör avgasfritt. Men självklart ska den som förorenar minst betala minst, säger Mattias Goldmann.
Den brittiska staten beräknar att man förlorar 600 miljarder skattekronor på elbilarna. Pengar som annars trillar in genom bränsleskatterna. Nu hoppas man att plocka in omkring 30 miljarder fram till 2030 med den nya skatten.
– Storbritannien har långtgående och konkreta krav på bilindustrin att uppnå en hög och stigande andel elbilar, en hög elbilspremie, stora Ultra Low Emission Zones.och väldigt höga trängselavgifter som elbilar är undantagna från, säger Mattias Goldmann.
Han ser en framtid där Sverige kommer att få behöva tänka om. Den gröna omställningen gör att vi behöver beskatta transporter på ett nytt sätt.
– Också Sverige bör införa klimatrelaterade vägavgifter, snarast för tunga transporter och längre fram personbilar. I nuläget, med väldigt billiga fossila drivmedel, ingen elbilsbonus, inga miljözoner för bilar och ingen differentiering av trängsel- eller parkeringsavgifter, vore det fel att avgiftsbelägga elbilarna. Det är hur som helst inget realistiskt alternativ kommande år eftersom det aldrig utretts och det finns inte några sådana förslag från myndigheter eller politiska partier, säger Mattias Goldmann.
Många vet inte att det faktiskt ligger en färdig utredning. Ett svenskt förslag som kan sjösättas för att kompensera för det skattebortfall som elbilarna orsakar.
– Utredningen är klar och väntar på att politikerna ska ta tag i den, säger Ronny Svensson.
Elbilsskatt får stöd av Carups läsare
När vi kablade ut nyheten i går blev det vild debatt. Många av Carups läsare tycker att det är en bra idé att lägga kilometerskatt på elbilarna. Men många som redan kör elbil är kritiska.
– Hade någon på riktigt väntat sig annat? I takt med att fossilfordonen byts ut mot elbilar minskar skatteintäkterna och skatten måste ju in, skriver en läsare.
Precis som britterna hotar svenskarna med att överge elbilsdrömmen. Om elbilsskatten införs tänker man köra fossilt.
– Då byter jag från el till fossilt när detta blir aktuellt. Jag betalar tillräckligt till staten redan både som privatperson och egenföretagare, skriver en upprörd läsare.
Många applåderar idén. De hoppas att politikerna tar tag i den färdiga utredningen.
– Hoppas att de inför det på elbilar i Sverige också, kör man på svenska vägar så ska de vara med och betala också. Elbilar väger i regel mer än en vanlig bensin/ dieselbil och de sliter på vägarna precis som alla andra gör. Det ska vara rättvist.
Flera läsare tittar i spåkulan och tror att det här blir verklighet också här.
– Det kommer när tillräckligt många har elbil. Blir intressant och se hur de ska göra med alla lastbilar som verkligen trycker till körbanorna när eldriften kommer på dessa.
Men det finns de som varnar för kilometerskatten.
– Sammanfattningsvis så måste vi tänka på framtiden, miljön och klimatet för alla. Nej jag är inte miljöpartist men har barn och barnbarn.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















