Tickande ljud, trasiga kamaxlar och motorer som ger upp långt före garantin. En oljeguru pekar nu ut den obekväma orsaken bakom allt fler moderna motorhaverier.
– Att vänta så länge är fullständigt orimligt, säger Lake Speed Jr.
Det låter som gamla skräckhistorier. Men enligt oljegurun Lake Speed Jr., känd från Youtube-kanalen The Motor Oil Geek, är det här ett växande problem i helt moderna motorer.
– Moderna motorer är helt enkelt inte byggda på samma sätt längre, säger han och pekar på att många av dagens motorhaverier har en tydlig gemensam nämnare: motoroljan.
Många bilägare utgår från att allt är i sin ordning så länge serviceboken följs. Rätt olja, rätt viskositet och långa bytesintervaller ska ju vara utvecklade av tillverkaren. Men enligt Lake Speed Jr. är det just här problemen börjar.
– Tillverkarens rekommenderade olja och bytesintervall är en del av problemet, men inte av den anledning de flesta tror.
I dag gör motoroljan långt mer än att bara smörja. Den ska skydda mot rost, kyla, rengöra och hjälpa till att täta motorn. Men i moderna motorer har oljan dessutom fått en ny och avgörande roll.
– Det finns en annan extremt viktig funktion i moderna motorer: hydraulisk kraft.
System som variabel ventilstyrning och cylinderavstängning använder motoroljan som hydraulvätska. Det innebär att oljans skick inte bara påverkar slitaget, utan även hur exakt och snabbt motorns rörliga delar arbetar. När oljan blir smutsig eller tappar sina egenskaper börjar problemen smyga sig på.
– Oljans renhet är viktigare än oljans fabrikat, slår han fast.
Problemet är att dagens motorer är extremt känsliga. Toleranserna i exempelvis hydrauliska ventillyftare kan vara under 20 mikrometer. Det räcker med partiklar som är mindre än ett sandkorn för att belastningen ska hamna fel och då börjar metallen ge efter inifrån. Det här är särskilt kritiskt när motorn är ny. Trots vad många tror är en motor inte helt “färdig” och “redo” när den lämnar fabriken.
– Den största mängden normalt slitage sker under inkörningen.

Oljeanalyser visar att halterna av slitagepartiklar kan vara flera gånger högre under de första tusen milen än senare i motorns liv. Samtidigt fångar inte oljefiltret upp allt.
– Allt det här slitaget cirkulerar runt i motorn. Att vänta 1 000, 1 500 eller till och med 2 000 mil med första oljebytet är fullständigt orimligt, säger The Motor Oil Geek.
I racingvärlden där marginalerna är små och kraven höga har man sett motsatsen. Där har kamaxlar och rulllyftare kunnat hålla betydligt längre. Inte för att motorerna körts snällare, utan för att oljan bytts flera gånger redan under inkörningen. Slitpartiklarna hann aldrig göra sin skada.
Jakten på allt tunnare oljor förvärrar dessutom problemet. Låg viskositet minskar förbrukningen på pappret. Men det lämnar mindre marginaler när oljan blir smutsig eller späds ut av bränsle.
– Ju smutsigare oljan är, desto kortare blir motorns livslängd.

När partiklar hamnar mellan två hårt belastade ytor koncentreras kraften till en mycket liten punkt. Då kan materialets hållfasthet överskridas och mikroskopiska skador uppstå. Med tiden växer de tills de plötsligt visar sig som kamaxelras, lagerskador eller ett ihållande tickande ljud. Och det är därför problemen ofta dyker upp långt senare trots att orsaken lades tidigt i motorns liv.
Slutsatsen är obekväm men tydlig. Många moderna motorer knäcks inte av hård körning eller uppenbara konstruktionsfel. Utan av smutsig olja som får stanna kvar för länge. Det betyder att även den som sköter servicen exakt enligt boken kan vara på väg mot problem.
– Ökad förorening leder till ökat slitage. Metallen bryts sakta ned och motorns livslängd blir kortare, sammanfattar Lake Speed Jr.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















