300 000 kronor för ett oljebyte på Bugatti Veyron. Konsulten var tvungen att kontrollera systemet för inse sanningen.
– Det är helt galet, sa Paseka, mediespecialist hos bilhandlaren Apple Autos.
Fakturan för ett oljebyte kan kännas hög för de flesta. Vanligtvis ligger priset runt 1 000 kronor, vilket förstås kan göra ont i plånboken. Men för en Bugatti Veyron-ägare är det en helt annan värld. Här kan ett oljebyte kosta mer än ett treårigt studielån. Och det fick Austin Paseka, mediespecialist på Apple Autos, erfara när han pratade med en av företagets Bugatti-kunder.
En av deras långvariga kunder hade nyligen lagt över 9 miljoner på en Bugatti Veyron från 2008. I ett Instagram-klipp pratar Paseka med kunden. När kunden berättar om priset för ett oljebyte väntade en chock.
– 27 arbetstimmar för att byta oljan? Det är helt galet, sa Paseka.

Pasadeka var tvungen att kontrollera systemet. Han tittade närmare på arbetsprocessen och vad som krävs för att byta oljan. Det visade sig att arbetet är mer djupgående än för de flesta andra bilar. Då förstod Paseka, även om han fortfarande var förbryllad.
– Den har 16 avtappningspluggar, och det kräver att man tar bort en betydande del av karossen. Underrede, bakskärm och baklucka måste demonteras för att göra ett oljebyte. Helt galet, fortsatte Paseka.
Veyron har nämligen en 8,0-liters W16-motor med fyra turboaggregat och ett avancerat oljesystem med flera tankar och pluggar utspridda över motorn, växellådan och extra behållare. För att byta oljan krävs ett gediget arbete. Bakre stötfångaren, hjulhusfodren och kolfiberpaneler ska tas bort. Varje plugg ska dras åt i exakt ordning, sedan fyllas på och kontrolleras. Ofta medan motorn är igång. Processen är nästan kirurgisk.

Men det är inte bara oljan som är dyr att byta. Även tändstiften kan ta flera dagar att byta och kosta en helt enorm summa. Kanske är det inte så konstigt. Veyron byggdes som ett teknologiskt mästerverk med 1 001 hästkrafter, en topphastighet på över 400 km/h och extrem ingenjörskonst. Alla servicejobb kräver specialverktyg och egen programvara. Då blir även ett ”enkelt” oljebyte kostsamt. Men priset sticker iväg även om man jämför med andra superbilar.
Ett oljebyte på en Lamborghini Huracán kostar runt 11 400 svenska kronor i USA, enligt Motor1. Men ett oljebyte på en Bugatti Veyron kan kosta lika mycket som en BMW 330 i xDrive Gran Turismo M Sport från 2019 på Blocket. Det är mer än sju månadslöner för den som tjänar 40 000 kronor i månaden, innan skatt.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.