Oljebyte kostade 40 000 kr

Det kan vara ett enkelt ingrepp för att spara hundralappar. Men ett litet misstag kan bli dyrt. Det fick en bilägare erfara när han ville spara hundralappar på att göra det själv. I stället fick han en mardrömsnota.

Många bilägare tycker att verkstäder tar för mycket betalt för enkla jobb som oljebyte. Det kan kännas lockande att skruva själv och spara några hundralappar och ibland tusenlappar. Men ibland blir det precis tvärtom. Ett litet misstag kan sluta i en ekonomisk mardröm. Det fick en Mazda-ägare i Kanada erfara när ett planerat sparande på runt tusen kronor förvandlades till en räkning på nästan 40 000 kronor.

Ägaren till en ny Mazda CX-90 tyckte att verkstadens pris på cirka 120 kanadensiska dollar (ca 800 svenska kronor) för ett vanligt oljebyte var för högt. Ägaren bestämde sig för att göra jobbet hemma själv istället, berättar ägaren på Reddit. Bilen hade bara rullat några hundra mil så det borde ha varit ett enkelt ingrepp. Men redan när bilen skulle lyftas upp gick något fel. Oljetråget som är den behållare som håller motorns smörjolja sprack när ägaren manövrerade domkraften. Oljan började rinna ut direkt och motorn stod plötsligt utan smörjning.

På många bilar är ett trasigt oljetråg en relativt billig reparation. Ofta räcker det att skruva loss den skadade delen och montera en ny. Men Mazdas stora suv är konstruerad på ett helt annat sätt. På CX-90 fungerar oljetråget som en bärande del av motorns struktur och är sammanlänkat med framaxeln. För att komma åt att byta det måste både motor och växellåda plockas loss – ett arbete som kräver specialverktyg, erfarenhet och många timmars arbete.

Enligt flera i tråden som har erfarenhet tar jobbet minst tolv timmar, vissa uppger upp till trettio timmar beroende på metod. När motor och växellåda ska sänkas, nya packningar monteras och olja fyllas på blir slutnotan snabbt skyhög. Delen i sig är dyr, men det är framför allt arbetstiden som driver upp kostnaden. Räkningen landade på ungefär 6 000 kanadensiska dollar vilket motsvarar nästan 40 000 svenska kronor.

Garantin gäller inte när skadan är självförvållad och eftersom motorn inte skadades i själva reparationen var det bara för Reddit-användaren att betala. Ett oljebyte som från början kändes dyrt framstår i efterhand som rena kapet. För den här Mazda-ägaren blev en sparad tusenlapp i teorin en dyrköpt läxa – och en verkstadsnota som nog kommer att dröja sig kvar länge i hans minne.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt