I Australien körs långa vägtåg med Volvos lastbilar. Ett vägtåg kan vara upp till 53,5 meter långt och bestå av fyra fullastade släp.
– Det här är den svåraste lastbilskörningen i världen, säger Volvoföraren Heather Jones.
I Sverige får lastbilar vara upp till 34,5 meter långa och får då köra i högst 80 km/h. Men i länder som Ryssland, Kanada, Argentina och Australien är gränserna betydligt mer generösa. Där har så kallade vägtåg, som kan vara över 50 meter långa, blivit allt vanligare.
I Australien kallas vägtågen för road trains, och de får vara upp till 53,5 meter långa. Ett vägtåg får ha maximalt fyra fullastade släp och får köra i upp till 100 km/h på vissa vägar. Det gör att det kan vara rejält knepigt att ta sig förbi, ibland krävs en omkörningssträcka på upp till 2,5 kilometer för att säkert passera ett vägtåg som håller 100 km/h. Dessa enorma fordon kan väga uppemot 175 ton och rullar på mer än 50 hjul, med 12 hjul per släp.
I Australien har det blivit enormt populärt att använda sig av en Volvo-lastbil längst fram i vägtåget. Volvo Trucks har själva lyft fram Heather Jones som kört vägtåg hela sitt liv. Hon sitter idag bakom ratten i en Volvo FH16 och känner sig tryggare än någonsin.
– Jag känner mig alltid trygg i min lastbil. Volvo tillverkar några av världens säkraste lastbilar, säger Heather.
I klippet får vi se när Heather kör ett vägtåg med tre släp bakom sin Volvo-lastbil. Hon älskar sitt yrke och hade aldrig kunnat tänka sig att göra något annat.
– Idag kör både min pappa och mina döttrar vägtåg, säger hon i klippet.
Volvo har även tidigare lyft fram en annan förare till ett vägtåg i Australien. År 2016 gjorde Volvo ett eget reportage om 52-åriga Maxine Taylor som jobbade som förare i en road train. Hon körde en Volvo FH16 och brukade ha fyra släp bakom sig. Hennes vägtåg vägde som mest 175 ton. Men i framtiden kan det vara så att de enorma vägtågen inte har en förare bakom ratten. Volvo håller just nu på att utveckla en självkörande teknik till sina lastbilar som de även skulle kunna använda till road trains.
Även Scanias lastbilar används i Australien till olika vägtåg. För några år sedan presenterade Scania Australien sin största lastbil någonsin, som var en R 730 V8 8×8 ombyggd till 10×8 och specifikt skulle användas till road trains. Enligt Scania själva skulle lastbilen vara kapabel att transportera upp till 220 ton.
Det är minst sagt imponerande hur svenska lastbilar har den kraft som krävs för att driva ett vägtåg. I Sverige är det tillåtet sedan 1 december 2023 att köra fordonståg. Det innebär en total fordonslängd på 34,5 meter. En som kör en sådan lastbil är Victoria Deichmann. Hon rattar en Scania R500 med 12,7-liters V8-motor på 500 hästkrafter. Den är drygt 8 meter längre än en vanlig 24-meters lastbil. Läs mer om henne här.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.