Okända super-Scanian – får dra 220 ton

Det finns en okänd Super-Scania i Australien som kan dra 220 ton. Med fyra fullastade släp kan lastbilen komma upp i 100 km/h.

I större länder som Ryssland, Kanada, Argentina och Australien har det blivit allt vanligare med vägtåg, eller road trains som det kallas i Australien. I det sistnämnda landet får dessa extrema långtradare ha fyra släp och vara upp till 53,5 meter långa. Vägtågen får däremot på vissa vägar köra i 100 km/h. Det är svårt att förstå om man jämför med Sverige, där de längsta lastbilarna får vara 34,5 meter långa och köra i 80 km/h.

Att köra om ett road train kan vara riktigt knepigt, och ibland kan det krävas en sträcka på 2,5 km för att kunna köra om ett vägtåg som kör i 100 km/h. De enorma vägtågen kan väga uppemot 175 ton, och totalt rullar de på mer än 50 olika hjul med 12 hjul per släp.

I Australien har det blivit enormt populärt att vägtågen består av en Scania- eller Volvo-lastbil som drar fram släpen. För några år sedan presenterade Scania Australien sin största lastbil någonsin, som var en R 730 V8 8×8 ombyggd till 10×8 och specifikt skulle användas till road trains. Enligt Scania själva skulle lastbilen vara kapabel att transportera upp till 220 ton.

Även Volvos lastbilar används ofta till olika vägtåg. År 2016 gjorde Volvo ett eget reportage om 52-åriga Maxine Taylor som jobbade som förare i en road train. Hon körde en Volvo FH16 och brukade ha fyra släp bakom sig. Hennes vägtåg vägde som mest 175 ton. Men i framtiden kan det vara så att de enorma vägtågen inte har en förare bakom ratten. Volvo håller just nu på att utveckla en självkörande teknik till sina lastbilar som de även skulle kunna använda till road trains.

Även Scania inledde förra året ett samarbete med det australiska gruvföretaget Fortescue, där de tillsammans håller på att utveckla självkörande road trains. Målet var då att lyckas få en Scania R770 i kombination med tre släpvagnar som väger 120 ton, med en nyttolast på 240 ton, att kunna bli självkörande.
– Detta är en utmärkt möjlighet för Scania att lära sig mer om autonomi under krävande förhållanden med en innovativ partner, sa Peter Hafmar, chef för autonoma lösningar på Scania då.

För att se några av de häftigaste road trains kan du klicka dig vidare på klippen som är länkade i artikeln. Det är minst sagt imponerande hur svenska lastbilar har den kraft som krävs för att driva ett vägtåg. I Sverige är det tillåtet sedan 1 december 2023 att köra fordonståg. Det innebär en total fordonslängd på 34,5 meter. En som kör en sådan lastbil är Victoria Deichmann. Hon rattar en Scania R500 med 12,7-liters V8-motor på 500 hästkrafter. Den är drygt 8 meter längre än en vanlig 24-meters lastbil. Läs mer om henne här.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt