Om du blir sen med med att betala en avgift på fyra kronor får du en straffavgift på 7500 procent. Nu riktar M Sverige stark kritik mot tilläggsavgifterna.
– Företag som överraskar med drakoniska påminnelse- och fakturaavgifter brukar inte uppskattas, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare.
Missar du att betala trängselskatten i tid kan du få en straffavgift som är svår att hitta motsvarigheter till. Detta fick bland annat bilisten Mattias erfara när han var sen med att betala en faktura på fyra kronor, och fick en straffavgift på 500 kronor – en ökning med över 7500 procent. Kritiker menar att systemet är orimligt och att politikerna i praktiken har byggt in avgiften i infrastrukturen som en dold inkomstkälla.
– Politikerna borde se till det större sammanhanget. Företag som överraskar med drakoniska påminnelse- och fakturaavgifter brukar inte uppskattas, varken av konsumenterna eller politiker, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

Påminnelseavgiften vid sen betalning av trängselskatten i Stockholm och Göteborg är unikt hög. I vanliga fall får företag och myndigheter inte ta ut så höga påslag på små belopp. Men eftersom både skatten och avgiften är beslutade av riksdagen gäller andra regler här. En missad betalning kan alltså leda till ett påslag på flera hundra kronor, även om själva skatten var en bråkdel av summan.
– Påminnelseavgifterna på trängselskatten är helt oproportionerliga i förhållande till många av fakturorna de beivrar, står det i pressmeddelandet från M Sverige.
Staten drar varje år in ungefär 200 miljoner kronor bara från dessa påminnelseavgifter, och pengarna går rakt in i infrastrukturbudgeten. Systemet infördes 2009 och avgiften har sedan dess legat kvar på samma nivå, vilket gör att politiker numera tycks räkna med dessa pengar som en naturlig del av finansieringen. Frågan är vad som skulle hända om alla betalade i tid.
– Vad händer om alla plötsligt betalar in fakturorna från trängselskatten i tid? Det vore pinsamt om det leder till att infrastrukturprojekt stannar av, säger Jacob Sidenvall.
Privatbilismen är redan tungt beskattad och en stor del av pengarna går till andra delar av statsbudgeten. Samtidigt blir det allt tydligare att systemet med trängselskattens påminnelseavgifter slår extra hårt mot vissa grupper. Förra årets statistik visar en markant ökning av påminnelseavgifter kopplade till utländska fordon, vilket antyder att turister och andra tillfälliga besökare ofta blir fast i avgiftsfällan.
– Det är viktigt att systemet uppfattas som legitimt, men i nuläget sticker denna avgift ut väldigt mycket både ifrån andra påminnelseavgifter och från månadsavin för den som bara är inne i stan någon gång per månad, säger Jacob Sidenvall.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.