Enkla misstaget som gör att du förlorar garantin. Experten varnar alla bilköpare.
– Titta på avtalet så att du inte går på en nit, säger Ronny Svensson på Ynnor AB.
Just nu säljer bilhandlare och generalagenter ut lagerbilar. Det är bilar som på papperet är nya men som inte blivit sålda. Med tiden behöver de tömma lagren och fylla på med nästa årsmodell.
– Föreställ er att det kommer ett skepp med bilar till en hamn. Man ställer på dem för den svenska marknaden och de kommer att vara lagerbilar, antingen hos någon handlare eller hos generalagenten, säger Ronny Svensson.
I somras var det många bilhandlare och märken som gick ut med stora kampanjer. Man säljer eller leasar ut förra årets bilmodell till ett lägre pris. Samtidigt ska kunderna vara försiktiga. Om man inte ser upp är det lätt att råka illa ut.
– Får de inte bilen såld så drar tiden i väg. Bilen förlorar i årsmodell och tid för service.
En av Carups läsare hörde av sig. Bilen som skulle ha ett år serviceintervall visade sig vilja ha service efter ett drygt halvår. Förutom högre kostnad finns det en annan risk. Många bilhandlare och märken är stenhårda. Missar man servicen med en dag kan garantin sluta att gälla. Därför är det väldigt viktigt att titta på papperet innan man skriver på något.
– Det här är en avtalsfråga. Man ska titta noga på avtalet. Om man köper en bil som är tillverkad för flera år sedan är den inte ny längre. Då måste man titta på hur avtalet ser ut och hur det är med garantiåtagande.
Så här enkelt kan du försäkra dig om att inte förlora garantin. Du som kund kan undvika att hamna i en olycklig fälla.
– Man måste vara noga här. Se efter så att garantin gäller från förvärvsdatum och inte vilken årsmodell det är och vilket påställningsdatum.
När det kommer till elbilar kan det vara ännu mer känsligt. Om bilen inte rullar kan man förlora garantin på batteriet.
– Om en bil har stått i flera år så har bilen börjat bli gammal. Klockan går och man ska vara otroligt observant. När det kommer till batteribilar, laddhybrider och elbilar försvinner garantier eftersom batterierna inte används.
Ronny Svensson drar en målande parallell. Bilar må vara döda tingestar men de har ändå vissa saker gemensamt med oss levande.
– Det är som en gammal gubbe, om de inte motioneras så förfaller de och det går snabbt.
Försäkringsfrågan kan också bli knepig när det kommer till lagerbilar. Här gäller det att se upp.
– När du har en helförsäkring har du också en maskinskadeförsäkring. Om till exempel motorn rasar är detta bra. De gäller oftast upp till 15000 mil eller med tidsbegränsning. Är det en lagerbil som stått i flera år kan den här ha upphört om bilen blev påställd när den kom till Sverige.
Om du köpt en bil som går sönder kommer försäkringsbolaget att rota runt i bilens historia.
– Försäkringsbolaget tittar på när bilen blev påställd om det blir ett försäkringsärende.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.