Okända regeln: Snart förbjuds många vinterdäck

Första december förbjuds många vinterdäck. Den nya lagen är okänd för de flesta och kan kosta hushållen tusentals kronor.
– Blir du stoppad är det ett problem, säger Carl Erik Stjernvall på M Sverige.

Från den första december blir det olagligt att köra dubbfria vinterdäck med enbart MS-märkning i Sverige. Om du blir stoppad av polisen kan det innebära böter. Däremot gäller det inte för dubbdäcken.
– Nej, om du blir stoppad och har däck med den gamla märkningen så är de inte godkända, säger Carl Erik Stjernvall.

M Sverige uppmanar alla bilägare som har dubbfria vinterdäck att ta en titt i garaget innan det är dags för däckskifte.
– Det här är något som jag tror att de flesta inte känner till. Men det är något som vi behöver ha koll på, säger Carl Erik Stjernvall.

Från 1 december måste den här symbolen finnas på dina vinterdäck.
Däck med enbart M+S-märkning utan alpsnöflinga är inte längre godkända vinterdäck efter 1 december.

Den tidigare märkningen M+S står för Mud and Snow och har varit godkänd att köra på svenskt vinterväglag. Däcken slutade säljas 2019. Men från den första december i år, som också är det datum då vi enligt lagen ska ha skiftat däck, gäller nya regler.
– Då gäller bara märkningen som kallas för Alptoppsnöflinga i folkmun, eller 3PMSF, det kan vara bra om man ser efter vilken märkning ens däck har, säger Carl Erik Stjernvall.

Fram till den 30 november är det fortfarande tillåtet att köra med de gamla däcken som är betecknade Mud and Snow och saknar Alptoppsnöflinga. Därefter ska alla vinterdäck ha märkningen. Det går också bra att använda dem efter den 31 mars som är det sista datumet som lagstiftningen kräver att vi ska ha vinterdäck.

Alla som har vinterdäck med MS-märkning utan Altoppsnöflinga måste skaffa nya om de ska köra lagligt efter den första december.  Samtidigt närmar sig oktober. Det är dagen som det är tillåtet i Sverige att byta till dubbdäck.
– Det är samma datum för hela landet, men även om det är olika klimat från norr till söder så ger lagen oss utrymme att behålla vinterdäcken om vädret tillåter det, säger Carl Erik Stjernvall.

Lagstiftningen som vi har i dag välkomnas av däckbranschen. Den ger dem möjligheter att hjälpa alla med däckbyten.
– Däckbranschen tycker att det är bra med ett gemensamt datum, det ger dem en fördel med att få mer tid att hinna med alla byten, säger Carl Erik Stjernvall.

Inte heller finns det något folkligt stöd för att ändra i lagstiftningen kring datumen för däckbyte. Det har M Sverige slagit fast. 
– Vi i M Sverige har åt Transportstyrelsen undersökt bilisternas inställning till reglerna om att byta mellan vinterdäck och sommardäck, och det fanns inget intresse att ändra i lagstiftningen från dem, säger Carl Erik Stjernvall.

Fakta om M+S-regler och 3PMSF

  • Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller “Mud and Snow” att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
  • På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
  • För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.
  • Mönsterdjupet på vinterdäck på personbilar måste vara minst 3 millimeter.
  • Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
  • I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck, och fler länder följer.
    Källa: M Sverige

Så säger Transportstyrelsens regler

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska:

  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara dubbade
Bild på bergstopp och snöflinga

Fram till och med 30 november 2024 är även däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller “Mud and Snow” och är särskilt framtagna för vinterkörning att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg.

Datum för däckskifte

Den 1 oktober – 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck (om det är vinterväglag får man ha dem längre).
Den 1 december – 15 mars ska alla enligt lag ha vinterdäck.
Det är tillåtet att köra dubbfria vinterdäck hela året, men Transportstyrelsen rekommenderar att man skiftar.
Sommardäck ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup
Vinterdäck ska ha 3 millimeters mönsterdjup.