Okända regeln många cyklister och bilister missar

Trafikreglerna som orsakar kollisioner och farliga situationer mellan cyklister och bilister. Många förstår inte skillnaden.
– Det står i Trafikförordningen att cyklister måste ha uppsikt och inte kasta sig ut, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Nu är våren i antågande och allt fler cyklister dyker upp i trafiken. Varje år sker över 2000 olyckor mellan bilister och cyklister i Sverige. En av anledningarna är att många cyklister har väldigt lite kunskap om trafikregler. Därför bad vi Sveriges främsta expert att reda ut några viktiga punkter.
– Vid cykelöverfarter har bilisterna väjningsplikt. Egentligen ska de här överfarterna var tydligt markerade med hastighetssänkande åtgärder en skylt med en cykel och hajtänder i marken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men det finns exempel där cyklisterna ska stanna för bilarna. Om det är en cykelbana som slutar vid en väg och fortsätter på andra sidan, så är det omvända roller. Det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan en cykelöverfart och cykelpassage. Begreppen är likartade, men skillnaden i regler stor.
– Om det är en cykelpassage så ska cyklisten lämna företräde för bilisterna, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Den som cyklar på en passage vid övergångsstället ska lämna företräde för billister.
Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

En tredje viktig del är om något av fordonen ska svänga.
– Då gäller svängningsregeln, den utgår från att den som svänger alltid ska lämna företräde för den som åker rakt fram, håller man sig till de här tre så gör man rätt i trafiken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men precis som allt annat i trafiken är det inte så svart eller vitt som vi kanske tror.
– Men sedan ska vi tänka på att cyklister inte har någon skyldighet att hålla koll på vilka regler som gäller, de behöver ingen utbildning, det har däremot bilisterna, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Därför vilar ändå till slut det mesta av ansvaret på bilisterna.
– En bilist ska hela tiden hålla uppsikt så att den kan stanna om det uppstår ett hinder, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Ofta leder kollisioner mellan cyklar och bilar till trätor och inte helt sällan tvingas de avgöras i domstol. Det kan dessutom bli tal om skadestånd.
– Om det skulle bli rättegång och skadeståndsanspråk blir det som oftast bilisterna som får ta ansvaret, det kan hända vid sällsynta fall att även cyklisterna får del, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

I en del kommuner är det ont om cykelöverfarter. Då får bilar och cyklar hjälpas åt och visa hänsyn till varandra.
– Det ser olika ut i kommunerna, en del har investerat mindre pengar i cykelöverfarter och då finns kanske inte hajtänderna eller farthindrande åtgärder, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart

Cykelpassager

Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage och ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid obevakade cykelpassager – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som kommer från cykelbanan och ska korsa vägen.

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Det finns även bevakade cykelpassager. Vid bevakade cykelpassager regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis.

Cykelöverfart

Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid cykelöverfarter – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som färdas ut på cykelöverfarten.

Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.  Källa: Transportstyrelsen
Foto: Stora bilden till vänster: Wikimedia Commons
LÄS MER: