Okända rea-effekten: Därför rasar bilpriser nu

Bilbranschens rabatter på nya bilar knäcker andrahandsmarknaden. Privatpersoner bland de stora förlorarna.
– De stora förlorarna är de som har begagnade bilar och funderar på att byta, säger experten Ronny Svensson. 

Bilhandlarna försöker tömma sina lager. I sommar har vi sett flera stora bilmärken som lanserar stora kampanjer och sänker priserna på sina nya bilar. Det här får konsekvenser för begagnatmarknaden.
– Om du har en bil som du köper in idag för 600 000 kronor har den ett beräknat framtida värde på hälften, det vill säga 300 000 kronor, säger Ronny Svensson.

Om handlaren sedan sänker priset med 100 000 kronor till nya köpare. Då blir du den stora förloraren. Effekten slår genast mot begagnatmarknaden. Den är mycket känslig och följer nybilsförsäljningen. 
– Sedan om bilhandlaren ger en rabatt på 100 000 kronor så att bilen bara kostar 500 000 kronor. Då sjunker andrahandsvärdet till 250 000 kronor. Det blir den som redan har en sådan bil och köpte den för 600 000 kronor som blir förloraren.

Volvo har sänkt priset på sin XC60 med 142 000 kronor. Det betyder att värdet på en några år gammal bil kan gå ner med runt 70 000 kronor. Experten Ronny Svensson förklarar hur de stora prissänkningarna på nya bilar slår mot ägare av begagnade bilar.

Värst är det för dem som köpt bilar av mindre vanliga märken. Deras andrahandsvärde riskerar att rasa ännu mer.
– Sedan är det stor skillnad på vilka som drabbas mest. Om du ser Volvo som har stora volymer i Sverige så är det inte så farligt. Men ta till exempel en bil som BYD. Om de skulle sänka priset med 100 000 kronor, då kan andrahandsvärdet rasa ännu mer än 50 procent av sänkningen, säger Ronny Svensson.

Ronny Svensson råder alla att ta det lugnt. Om man har en bättre begagnad bil är det bäst att vänta ett tag. Just nu får man alldeles för lite vid ett byte. 
– Har man en bil får man vänta tills det här har planat ut. Kanske dröjer det ett par år. Då kan man sälja bilen utan att förlora så mycket pengar. Men just nu är det inget bra tillfälle för dem som ska byta bil. Allra värst är det för dem som har en bil som är två till fyra år gammal.

Bilbranschen är väl medvetna om att de välter begagnatmarknaden över ända. Ändå måste de sälja av sina stora lager. Samtidigt tar de rygg för konsekvenserna i sina kontrakt.
– Om man tittar på leasingkontrakt som skrivs nu är andrahandsvärdet nedskrivet mycket mer än det bara var för ett år sedan. Så marknaden förbereder sig. De vill ha marginal sedan när bilen ska säljas vidare, inget finansbolag vill sitta med risk.

Just nu kan man köpa nya bilar till mycket låga priser. För bara några tusenlappar i månaden kan du rulla runt och få den där omhuldade nybilskänslan. Något som snabbt lägger sig och blir till vardag.
– Man vill inte köpa en begagnad bil för samma pris som man kan få en ny. Resultatet blir att vi får väldigt många begagnade bilar på marknaden. Tidigare har bilhandlarna kunnat exportera dem till Europa. Där börjar det bli trögare också, de sitter också på stora lager.

Ronny Svensson har stenkoll på begagnatmarknaden. Han har följt prisutvecklingen samtidigt som branschen försöker vräka ut nya bilar till låga priser. 
– De som säljer en begagnad bil i dag får kanske gå ner väldigt mycket i pris, det blir effekterna av de här reorna, avslutar Ronny Svensson. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt