Smörjmedelsexperten varnar för den stora missen som miljoner nybilsköpare gör utan att veta om det. Och han går tvärt emot biltillverkarens instruktionsbok.
– Man får kalla mig galen om man vill. Men jag gör det för motorns livslängd, säger Lake Speed Jr.
De flesta nybilsköpare följer instruktionsboken utan att ifrågasätta den. Men en av USA:s mest erfarna smörjmedelsexperter gör tvärtom. När han tar hem sin helt nya bil väljer han att serva den långt tidigare än tillverkaren säger och menar att många gör en dyrbar miss när de väntar för länge.
– Jag börjar alltid med instruktionsboken för att ta reda på rätt olja, men den första oljan byter jag redan vid ungefär 8 mil, säger
Lake Speed Jr. är en av USA:s mest meriterade experter på motoroljor och smörjteknik. Han är certifierad smörjmedelsspecialist och har över 20 års erfarenhet av att arbeta professionellt med bland annat motoroljor. På sin kanal The Motor Oil Geek berättar han varför han inte följer instruktionsboken:
– Det är under inkörningen som motorn slits som mest. Filtret tar inte allt. Enda sättet att bli av med föroreningarna är att byta oljan, säger han.
Han säger att en ny motor släpper ifrån sig metallpartiklar och monteringsrester under inkörningen. Oljefiltret fångar bara en del av det. Resten cirkulerar i systemet tills oljan byts ut. I videon visar han hur han servar sin nya Toyota med bara några kilometer på mätaren. Och hans rutiner sticker ut rejält jämfört med vad manualen rekommenderar.
Första oljebytet sker redan vid cirka åtta mil, andra vid 24 mil och det tredje vid 48 mil. Totalt blir det tre oljebyten innan bilen passerat 50 mil.
– Man får kalla mig galen om man vill. Men jag gör det här för att ge motorn så lång livslängd som möjligt, säger han.

En detalj han lyfter fram är att han behåller samma oljefilter under de två första bytena. Enligt honom filtrerar ett filter bättre när det hunnit samla lite partiklar och blivit mer effektivt. När oljan analyseras efter varje byte syns exakt det han pekar på. De första proverna visar höga halter av kisel och koppar.
– Det är typiskt för nya motorer. Motorer är inte inkörda när de rullar ut från fabriken. Även efter 30–40 mil ser vi att slitaget fortfarande minskar, säger han.
Därför nöjer han sig inte med manualens rekommendationer. Han använder den bara som utgångspunkt och låter provtagningarna styra serviceintervallerna.
– Instruktionsboken är en bra början. Men när du har data som visar att det går att göra bättre, då ska du följa datan, säger han.
Hans slutsats är att många nya bilägare byter olja alldeles för sent. Enligt honom tar det ofta hundratals mil innan en motor är helt inkörd. Därför är de första bytena avgörande för att undvika långsiktigt slitage. Och just därför gör Lake Speed Jr. sina tre oljebyten långt innan bilen ens nått 50 mil.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















