Saab 906 slog bilvärlden med häpnad under 1980-talet. Här är den okända historien bakom det mytompsunna bygget. Allt började när Bo Hogell skulle skaffa sig en ny budbil. Han fick kontakt med bilbyggaren Leif Mellberg och sedan urartade allt. De båda hjärnorna slog sig samman och skapade historia.
Den här högst sällsamma bilhistorien börjar i Uppsala i början av 1980-talet. Bo Hogell hade ett företag inom kontorsbranschen som grubblade med att skaffa sig en ny tjänstebil.
– Från början var det tänkt att vi skulle ha en ny budbil, men gärna något lite annorlunda och jag ville ha en Saab. Problemet var att de inte hade någon lämplig combie vid det tillfället, säger Bo Hogell.
Då kom han på idéen att bygga en egen bil. Bo vände sig till designgeniet Leif Mellberg. Han hade redan gjort sig ett namn som en kreativ bilbyggare.
– Leif ville väldigt gärna vara med och han började fundera. Efter ett tag fick han tag på en krockad Saab 900, säger Bo Hogell.
Från början såg den här stackars Saaben inte mycket ut för världen. Men det skulle de här båda herrarna ändra på.
– Men Leif hade vildare idéer än mig, han kom på idéen att vi skulle göra en boggie, så bilen förlängdes med 60 centimeter och breddades med 16, säger Bo Hogell.
Båda drogs med av varandras entusiasm.
– När vi var klara fanns det inte en plåtbit som var original och vi kom på att det inte gick att ha en vanlig motor, säger Bo.
Men givetvis stötte man på bekymmer. Saaben hade växt ur sin egen motor och man behövde hitta något som passade bättre.
– Leif hade väldigt bra kontakter inom Saab så han lyckades ordna med en Turbomotor. Hela bygget blev bara värre och värre med tiden, vi drogs med i det, säger Bo Hogell.
När det blev dags för interiören tog herrarna Mellberg och Hogell kontakt med den kända sadelmakaren Tore Ström. Han var intresserad av att vara med och skriva historia.
– Det blev väldigt bra. Sedan slängde vi in massor med utrustning, som knappast var standard på den tiden, säger Bo och skrattar.
Det är inte konstigt att han blir nostalgisk. Bo och Leif skapade ett rullande nöjesfält. Bilen hade tv, stereo, kylskåp och färddator och var en framtidsvision om hur man på det vilda 1980-talet trodde att framtidens bilar skulle se ut.
– Sedan var den med i tävlingen Sveriges häftigaste Saab, men det var en tysk som kom och hade byggt en makalös bil. Egentligen fick han inte vara med eftersom den inte var svensk, men juryn frågade mig och jag sa att det var ok, säger Bo.
Med det skänkte han segern. Men Bo Hogell tog det lugnt med den saken. Istället bestämde han sig kort därefter för att sälja vidare bilen.
– Jag hade haft mitt roliga och tyckte att det var dags att låta den gå vidare och få tillbaka pengarna som jag satsade, och det var en hel del, säger han.
Han sålde den vidare till en Saabhandlare på västkusten och fick tillbaka ungefär samma summa som investerats i bilbygget.
– Något år senare var jag på semester och tänkte svänga inom Saabhandlaren och titta på bilen, men då hade man förstört den helt. Lacken var i silver och vår fina inredning hade man dragit ut och ersatt med en svart variant, säger han.
Bo Hogell blev lite sorgmodig. Men han kunde inte göra något åt saken. Många år senare ringde en gammal anställd och berättade att han sett bilen på ett skrotupplag i Varberg.
– Det var sorgligt, innan det hade tanken slagit mig att försöka köpa tillbaka den.
Det enda han har kvar är minnet. Men också tre stycken exemplar av modellbilen som byggdes i 400 exemplar.
– Den är så perfekt byggd att jag inte kan hitta ett enda fel, till och med registreringsskylten stämmer, säger Bo.
Han och Leif hade planer på ett nytt bilbygge. Man tänkte göra något av en Saab 9000. Men idéen drog ut på tiden och 1993 gick Leif Mellberg bort i cancer.
– Han var en väldigt bra människa, vi blev goda vänner, säger Bo Hogell.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.