Semestern är över och trafiken exploderar på vägarna. Men mycket av köerna beror på bilisters okunskap, säger trafikläraren Amer Adam.
– Otroligt, otroligt många gör fel där.
När semestertrafiken är tillbaka exploderar irritationen på vägarna. Tutande bilar, blockerade körfält och aggressiva filbyten blir vardag där två körfält löper samman. Vägmärket sammanvävning som finns på svenska vägar upplyser om att förarna ska anpassa sig när två körfält blir ett. Ändå vet många bilister inte hur de ska bete sig. Och konsekvenserna blir köer, frustration och farliga situationer.
– Otroligt, otroligt många gör fel där. Många har glömt reglerna eller känner inte till dem. De tänker mest på att komma fram, inte på hur man faktiskt ska köra. När de vita körfälten plötsligt dyker upp vet de inte riktigt vad som gäller, säger Amer Adam på Autoklar Trafikskola i Vällingby.

Rätt sätt att köra är enkelt: använd båda körfälten ända fram till sammanslagningen och släpp sedan in varandra växelvis, som kugghjul.
– Forskning från VTI och Trafikverket visar att korrekt körning kan öka trafikflödet med upp till 40 procent, minska köer och motverka aggression, säger Amer.
Men många tror och kör på fel sätt. De byter felaktigt fil i god tid, vilket bara skapar längre köer och mer irritation. Något som visat sig tydligt de senaste dagarna när semestern är över för de flesta.
– Problemet blir ännu tydligare nu när folk kommit tillbaka från semestern. Redan i måndags såg jag fler konflikter i rusningstrafiken, särskilt nu vid skolstart och när folk hämtar eller lämnar barn, säger Amer.
Många förväxlar sammavävningsmärket med skyltar som visar att ett körfält upphör. Resultatet blir tvära filbyten, blockeringar och irritation.
– De som vet reglerna kör båda körfälten hela vägen fram och släpper sedan in varandra växelvis, precis som man ska. Det är så man undviker köer, irritation och farliga situationer.

När körläraren är ute med elever blir problemet också extra tydligt:
– Eleverna blir osäkra på mig som lärare när folk tutar, blinkar eller till och med drar ner rutan och skriker. De tror att vi visar fel. De ser andra göra på ett sätt som de tror är rätt och frågar hela tiden: “Får man verkligen köra så här?”. Jag som körlärare blir ifrågasatt av min egen elev för att så många andra gör fel.
Aggressiva beteenden är vanliga. Vissa bilister försöker blockera vägen genom att lägga sig mitt över båda körfälten, andra gör tvära filbyten i sista stund eller blinkar åt båda håll för att avskräcka andra att köra förbi.
– Tänk om det kommer en ambulans. Det blir problem när man inte låter alla köra fram enligt reglerna.
Enligt honom är det okunskap och stress som skapar onödiga köer. Hade alla kört rätt, så hade man kunnat minska köerna betydligt.
– När folk inte förstår märket blir det tvära filbyten, blockeringar och irritation. Det påverkar trafikflödet och ökar risken för olyckor. Med korrekt körning flyter allt mycket bättre.
Amers råd är tydliga: använd båda körfälten till sista stund, släpp in varandra växelvis och låt dig inte stressas av andra bilisters gester, tutningar eller försök att avskräcka dig från att köra rätt.
– Det är inte artighet att byta fil tidigt. Det är ineffektivt. Vi måste tänka på alla trafikanter och inte bara oss själva. I slutändan handlar det om säkerhet, smidigare trafik och mindre frustration. Följ reglerna och var trygg i det.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.