Ett snabbt och enkelt oljebyte slutade med att bilen fick skrotas. På grund av ett fel som kan drabba många intet ont anande bilägare.
– Du ville bara byta olja, men nu måste du skaffa en ny bil, berättar en förtvivlad Mercedes-ägare.
Allt verkade rutinmässigt när Abby rullade in med sin vita Mercedes till en märkesverkstad. Men kort därefter fick hon ett samtal. SUV:en gick inte att rädda. Reparationen skulle kosta över 27 000 dollar, motsvarande närmare 300 000 kronor för att åtgärda fem kablar. Istället blev hon uppmanad att tömma bilen på sina tillhörigheter innan försäkringsbolaget skulle hämta den morgonen därpå.
– Tänk dig att lämna in bilen på service och sen få höra att den är skrot, så du måste tömma den innan försäkringsbolaget kommer klockan åtta nästa morgon, skriver hon i ett viralt TikTok-inlägg som hittills fått över två miljoner visningar. Där berättar hon om mardrömsbeskedet efter ett verkstadsbesök.
Verkstaden gav ingen tydlig förklaring. Många i kommentarsfältet ifrågasatte varför någon ens varit i närheten av bilens eldragning vid ett oljebyte. Men till slut dök en möjlig förklaring upp och det är här det riktigt intressanta börjar. Felet handlade troligen inte om något verkstaden gjorde, utan något som redan börjat långt tidigare. Ett dolt vattensystem som få bilägare känner till och som kräver underhåll utan att någon någonsin berättar det.
Det handlar om små dräneringshål, diskreta öppningar som sitter runt vindruta, soltak och dörrar. De finns där för att leda bort regnvatten som annars skulle rinna in i bilen. Men med tiden kan hålen täppas igen av smuts, löv eller pollen och då börjar problemen.
– En påminnelse: glöm inte att rensa dräneringen vid vindruta och soltak!, skriver Abby.
Om dräneringssystemet täpps igen finns risk att vatten samlas i bilen, och rinner in där det inte ska. På vissa modeller (inklusive Abby Calhouns Mercedes) kan det innebära att vatten sipprar rakt in i kablar, styrboxar och känslig elektronik.
För många låter det otroligt att något så litet och okänt kan orsaka så stor skada. I vissa fall är hålen synliga längs nederkanten av dörrarna, i andra fall sitter de dolda inne i karossen. Det står ibland i instruktionsboken, men få bilägare vet om att de ens finns och ännu färre rengör dem.
När de täpps igen kan vatten samlas inne i bilen, och då är det bara en tidsfråga innan fukten förstör något viktigt. Elfel, rost, mögel och i värsta fall, som i det här misstänkta fallet: ett totalt motorhaveri som inte går att rädda.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.