Okända kryphålet vid fartkameror – går helt fria

Så straffas vanligt folk hårdare vi fartkameror. Tjänstebilar och leasingfordon kommer undan.
– Om man bara är kylig och nekar så kan de inte göra något, säger vår källa.

Bara drygt en fjärdedel av alla bilder i fartkameror leder till böter. Nu visar det sig att många leasing- och tjänstebilar kommer undan. Istället är det bara vanliga bilägare som kan bötfällas i fartkamerorna.
– Om du har en bil som ägs av ett företag, kommun eller ett leasingbolag så kan polisen i många fall inte göra något åt det. Det är bara vanliga hederliga privatpersoner som drabbas av böter.

Polisen står handfallen om bilarna är under ett leasingavtal. De kan bara skicka ut handlingarna och hoppas att den skyldiga ger sig tillkänna. Hos många stora flottägare finns det inte ens angivet vilket företag som är brukare av bilen.
– Om du har en bil som är bokad hos ett leasingbolag kan polisen inte göra något. De kan höra av sig till bolaget som i sin tur hyrt ut den till en firma, säger vår källa.

Tjänstebilar och leasingfordon undviker att straffas av fartkameror.

Leasingbolagen är bakbundna. De får inte ens lämna ut uppgifterna vem som körde bilen. Allt de kan göra är att ställa frågan.
– Man kan inte lämna ut uppgifterna om vem som körde bilen eftersom det är ett brott mot GDPR. Eftersom vi i Sverige har ett system där böterna ska betalas av den som körde och inte fordonets ägare, enligt vår källa.

Varje år tar de svenska fartkamerorna omkring 400 000 bilder. Förra året ledde ungefär 120 000 av dem till böter. De allra flesta bilder leder ingenstans.
– Om vi inte kan identifiera den som kör kan vi heller inte utreda, säger Lis Marie Svonni, chef på polisens ATK-avdelning i Kiruna.

Vi har varit i kontakt med polisen om detta. Det finns ingen statistik över hur många ärenden som läggs ner eftersom ägaren inte kan spåras. Samtidigt gör den svenska lagstiftningen det omöjligt att agera på något annat sätt. Vid de här tillfällena kan polisens ATK-avdelning bara skicka ut underlaget och hoppas att den skyldiga ger sig tillkänna.
– Det enda polisen vet är att bilen ägs av ett särskilt leasingbolag. De kan skicka böterna dit, men det är ingen som vet vem som körde bilen och det hamnar i papperskorgen. Jag har haft massor med sådana här fall i mitt arbete.

För dem som inte vill betala böterna finns det en lätt utväg. Ägaren till vagnparken av bilar behöver bara säga att de inte vet vem föraren är så kan inte polisens ATK-avdelning göra något.
– Kanske är det någon som är ärlig och betalar böterna. Men om man bara slänger dem i papperskorgen och nekar, då kan de inte göra någonting.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt