Okända kryphålen: Många bilar slipper vinterdäck

Halka och snökaos är redan här. Men okända kryphål i lagen gör att en halv miljon bilar i Sverige får köra lagligt på sommardäck. Och snart slipper ännu fler bilar vinterdäckslagen.

Halkan ligger som en filt över Sverige. Snö, modd och is gör att bilister i hela landet stressar med att få på vinterdäcken vilket är en ren självklarhet när väglaget är som värst. Och som från och med 1 december är lag när det råder vinterväglag. Men det finns faktiskt många fordon i Sverige som helt lagligt slipper ha vinterdäck enligt lagen. De kan fortsätta rulla på sommardäck hur förrädiskt det än är ute. Och de kommer bli ännu fler vid årsskiftet.

Det väcker starka reaktioner hos många förare. Bland annat Daniel som hörde av sig till Teknikens Värld när han insåg att vissa fordon fortsatte susa förbi trots att de inte verkar byta däck alls. Han undrade hur lagstiftarna egentligen tänkt. Han frågade om det stämmer att mopedbilar inte behöver vinterdäck. Och de är inte de enda bilarna som slipper undan.
– Det är riktigt att de mopedbilar omfattas av vinterdäcksreglerna. De borde naturligtvis omfattas de också, svarar experten Ruben Börjesson.

En mopedbil för köras på ett AM-körkort, har plats för en passagerare och får gå i 45 km/h.
Första årsmodellen av Volvo V70 blir snart veteranbil. Då slipper ägarna lagkravet på vinterdäck.

Förklaringen att mopedbilarna får rulla vidare på sommardäck är att själva vinterdäckslagen är gammal. När den skrevs för drygt 25 år sedan fanns inte dagens utbud av lättare fordon alls. Lagstiftningen utgick enbart från vanliga bilar. A-traktorer fanns, men i mycket liten skala och de fordon som nu orsakar debatten existerade inte. I dag är situationen helt annorlunda. Och det finns hundratusentals fler fordon som också slipper vinterdäck – veteranbilarna.

Nästa år blir rekordmånga äldre bilmodeller så gamla att de räknas som veteranbilar. De slipper inte bara fordonsskatten helt, utan även kravet på vinterdäck. Allt från exklusiva Ferraris till Volvo V70 av första årsmodellen kliver in i kategorin som lagligt kan köra på vinterdäck. För vissa ägare innebär det att bilen kan rulla vidare även i vinterväglag utan samma krav som moderna personbilar måste följa.

Bland annat Audi A4 Avant blir veteranbil nästa år. Och omfattas inte längre om lagen att ha vinterdäck.

Men just moderna mopedbilar har blivit mycket vanligare i trafiken, körs på vanliga vägar och når hastigheter upp emot 45 km/h som gör dem fullt jämförbara med andra trafikslag. Ändå räknas de fortfarande som mopeder i lagtexten och där finns inga vinterdäckskrav överhuvudtaget. Inte ens motorcyklar har regler, trots att även de används vintertid i hela landet.

Ruben konstaterar att luckan i lagen är tydlig:
– Några regler för mopeder, den fordonskategori som mopedbilar tillhör, finns ännu inte. Även motorcyklar saknar regler om vinterdäck. Det finns naturligtvis behov av vinterdäck åtminstone på mopedbilar samt tre- och fyrhjuliga motorcyklar.

Luckan innebär att även motorcyklar kan köra vidare på sommardäck under vintern.

Transportstyrelsen har nyligen skärpt vinterdäckskraven för tunga fordon som lastbilar och bussar samt infört fasta datum då vinterdäck är obligatoriskt oavsett väglag. Men i samma uppdatering fanns inte ens ett förslag om att inkludera dessa lättare fyrhjulingar.
– Inga regler finns i pipeline heller – konstigt nog, skriver Börjesson.

Konsekvensen blir att ett fordon som i praktiken fungerar som en liten bil kan köras på sommardäck hela vintern. Och säkerhetsnivån gör oron ännu större. Mopedbilar är byggda i betydligt lättare material än vanliga bilar, ofta med karosspaneler i plast och utan samma krockskydd eller deformationzoner. De är redan från början mer utsatta vid en kollision och på sommardäck i vinterväglag blir riskerna ännu tydligare.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt