Så här fungerar Sveriges fartkameror. Då måste du bromsa för att inte fastna på bild och få böter med brevbäraren.
– Trafiksäkerhetskamerorna finns för att rädda liv, säger Eva Lundberg, projektledare på Trafikverket.
De är i full gång med att börja installera årets första fartkameror. I år hoppas Trafikverket sätta upp ytterligare 200 stycken för att nå målet med 3000 kameror 2026.
– Jag tror att vi kommer att klara det. De börjar installeras under våren och tas i bruk till hösten, säger Eva Lundberg.
Fartkameran är utrustad med både kamera och radar. När en bil närmar sig börjar den mäta hastigheten på hundra meters avstånd. Ibland kan det vara väldigt nära varningsskylten.
– Hastigheten mäts kontinuerligt för alla de fordon som närmar sig trafiksäkerhetskamerorna, men det är ingen genomsnittshastighet, säger Eva Lundberg, projektledare på Trafikverket.

Fartkameran fungerar ungefär likadant som polisens laserradar. Det tar en stund för den att mäta upp korrekt hastighet. Bilden tas sedan på 14 meters avstånd för att det ska bli så korrekt som möjligt.
Det betyder att alla fortkörare som hinner stampa på bromsen klarar sig. Bara man gör det innan den sista förödande 14:e metern.
Däremot får man ingen hastighetsrabatt av fartkameran. Polisens laser drar automatiskt alltid av tre kilometer i timmen. Medan fartkameran rapporterar den hastighet som blivit uppmätt. Om du kör sex kilometer eller mer i timmen skickas bilden till polisens ATK-avdelning i Kiruna. Där tar deras utredare över och jämför uppgifterna från bilregistret med fotografierna från körkortsregistret.
Om du får hem ett brev från polisen går det att förneka. Om det inte är du på fotografiet och du vet med dig att det inte var du som körde vid det här tillfället. Då behöver man inte berätta för myndigheterna vem föraren var.
– Man är inte skyldig att uppge vem som körde. Jag ville inte säga vem det var som satt bakom ratten på min bil, säger Jan Aronsson från Hammarö i Värmland.
Han friades förra måndagen av en enig tingsrätt i Karlstad. Jan hade lånat ut sin bil till en kollega som fastnade i en kamera.
Så här går det till:
Kameran börjar mäta hastigheten på 100 meters avstånd.
Den hastighet du håller 14 meter före kameran är den som gäller.
Kör du sex kilometer eller mer för fort tas ett fotografi som skickas till polisens ATK-avdelning i Kiruna.
Utredarna tittar på bilens ägare och jämför med bilder från körkortsregistret.
Därefter skickas ett underlag ut till bilägaren, som denne får ta ställning till.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.