Okända finesserna – i svenska trafikljus

De svenska trafiksignalerna är unika och mer invecklade än andra länders. Nu avslöjar Trafikverket de okända funktionerna som väldigt få känner till.
– Det finns radar och kamera för att läsa av trafiken, säger Martin Andersson, nationell samordnare för trafikljus på Trafikverket till Carup.

Han sitter på myndighetens kontor i Solna. Martin Andersson håller i trådarna över alla svenska trafikljus. Från Haparanda till Ystad. Alla svenskar som hoppas på grönt ljus och fri lejd får ställa sitt hopp till honom. Bakom trafikljusen finns mer avancerade beräkningar än de flesta bilister känner till.
– Tidssättningen över hur länge det är grönt eller rött designas efter maxtrafik. Men sedan kan det vara olika flöden beroende på när under dagen. Om morgonen är till exempel trafiken på väg in i staden. Och om eftermiddagen är den på väg ut.

Trafikverket har ett team som arbetar med detta. Där bearbetar man hela tiden information. Deras uppgift är att se till att det flyter så bra som möjligt på svenska vägar.
– Det finns flera saker att ta hänsyn till. Trafiksäkerhet, flöde och inte minst miljön. Man vill ha så lite start och stopp som möjligt för att minska utsläppen.

Man optimerar tiden för trafiksignaler för att ha så lite start och stopp som möjligt.

Alla som får grönt ljus på flera trafikljus blir en aning vidskepliga. Man känner sig turlig och tittar kanske tacksamt mot vindrutans övre del. Men det är faktiskt ingen tillfällighet. Trafikljusen samspelar för att göra detta möjligt.
– Vi jobbar även med intervaller. Det menas med att detektorerna arbetar tillsammans för att man ska få mer gröntid. Då blir framkomligheten bättre.

Sverige har sitt eget system

Svenska trafikljus är mer invecklade än många andra länder. Här har tekniken verkligen tagit ett ordentligt kliv in i framtiden. Genom att ha flexibla trafikljus kan vi också styra trafiken så att flödet blir bättre. Det gör att du oftare får grönt ljus.
– I Sverige har vi fler detektorer på våra trafiksignaler än de flesta länder. Bland annat så har vi signalgruppsstyrning istället för fasstyrning. Det är flexiblare och kan anpassas efter hur trafiken flyter fram. Fasstyrning går mer efter skeenden.

Trafikljuset har en egen dator. Den håller koll på allt som händer omkring den. Det finns olika sätt för styrdatorn att hämta in information
– Man kan säga att det finns en styrdator. Den hanterar all information om vägen. Vanligaste sättet att ta in information är genom induktiva slingor i vägen.

Slingorna fungerar ungefär som de svarta kablarna. När bilarna närmar sig noteras detta. Och en signal skickas till trafikljuset.
– De grävs ner i marken och känner av trafiken trafiken. På mindre vägar ligger de närmare trafikljusen. Men på större vägar kan de finnas upp till 250 meter bort för att kunna ge ett så bra trafikflöde som möjligt.

Denna film ger inblick i funktioner i trafiksignaler som delvis också finns i de svenska signalerna.

Det finns en annan teknisk lösning för att hålla koll på flödet vid trafikljusen. Än så länge är det inte så vanligt.
– Sedan finns det även radar och kamera för att läsa av trafiken. Det är inte lika vanligt, men finns på några platser. Det är också bra för det kan detektera gående och cyklister.

Trafiken ska fungera demokratiskt. Den stora massan får mest inflytande. Men allas röst ska höras.
– Trafikljusen ska anpassas så att det blir rättvist i trafiken. Sedan ska det också uppfylla kapaciteten. Slutar det komma bilar från en riktning kan man styra om signalerna så att det gröna ljuset inte förlängs.

Alla som kör bil har funderat över varför vissa sträckor har grönt längre tid. Allt det här sköts efter ett system.
– Det finns en tidssättning, där man kanske prioriterar en viss led eller fart.

Fler än tre färger

Vi vanliga dödliga bilister ser tre färger. Men Trafikverkets experter har också olika nyanser av grönt och rött. Det har att göra med trafiken. Beroende på hur länge en viss sträcka ska ha grönt.
– Det är faktiskt inte bara grönt, gult och rött. Till exempel finns det flera gröna signaler hos oss. Man kan säga att det är flera statusar beroende på hur lång tid det ska vara grönt. Det beror på trafikflödet.

Ibland kan man ändra tiden för grönt eller rött. Om trafikmängden går ner eller upp så kan Trafikverkets ingenjörer snabbt ordna så att det flyter på bättre.
– Vi kan hålla koll om det ska förlängas eller korta ner med både grön och röd tid.

Utryckningsfordon kan meddela trafikverket för att be om fri lejd. På några platser kan trafiksignalerna detektera blåljus.

Blåljus

Utryckningsfordon ställs inför en utmaning vid trafikljus. På de flesta håll får de försöka köra mot rött och ta sig fram genom trafiken. Men man forskar på att hitta system som ska göra det lättare för blåljusen att ta sig fram vid trafikljusen.
– Det arbetas ganska mycket på det här. Även när det gäller kollektivtrafiken för att ge dem en förtur så att trafiken flyter lättare.

Blåljusen kan meddela Trafikverket för att be om fri lejd.
– Det finns teknik som kan detektera blåljus. Vi har sådana på några platser och de är kopplade till RAKEL, det är polisens, brandkåren och ambulansens anropssystem.

Om du passerar en brandstation finns det ofta rödljus utanför. När bilarna rycker ut lyser de rött.
– Men det vanligaste är att de finns nära utryckningsstationer. Sedan kan vi ta emot meddelanden från utryckningsfordon om de kan planera sin väg, avslutar Martin Andersson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt