Nya superkameran fäller fortkörare för fler brott. Här är överträdelserna du riskerar att åka dit för.
– Det är nog många som inte vet att fartkamerorna också kan avslöja andra brott, säger Per Hurtig, samordnare på Trafikverket.
Fartkamerorna blir allt mer polisens ögon ute på vägarna. Just nu är Trafikverket igång och installerar en ny teknik. Argus 4 ersätter de gamla svenska kamerorna som passerat sitt bäst före datum. Den tar
– Ja, vi kommer att få ett nytt system efter en upphandling eftersom den gamla tekniken blivit föråldrad och har gått ut. Men det här kommer inte allmänheten att märka av, säger Per Hurtig.
Fartkamerorna ska främst sätta fast fortkörare. Samtidigt använder polisen dem allt oftare för att bötfälla trafikanter för andra brott än fortkörning.
– Det är nog många som inte vet att fartkamerorna också kan avslöja andra brott, säger Per Hurtig.

Avslöjar flera brott
Vi på Carup har tidigare berättat om flera fall där man avslöjat rattsurfare som åkt fast i fartkameror. Nu visar det sig att de även kan komma åt andra lagöverträdelser. Den som fuskar med bilbälte, rattsurfar, kör utan körkort eller kör en avställd eller obesiktigad bil riskerar att bli lagförd om de samtidigt kör för fort.
– När polisen utreder ett ärende så tar de med alla lagöverträdelser som de ser, till exempel bilbälte och mobilanvändning, säger Per Hurtig.
Trafikpolisen är tacksamma över kamerorna. Det ger dem en hjälp att hålla koll på vad som händer i trafiken.
– Ja, ser man att det begås något annat brott så kan man lagföra dem för det. Det är inte bara rattsurf och om man saknar bilbälte, det gäller även om man inte har något körkort. Eller att man saknar behörighet, då kan det bli olovlig körning, säger trafikpolisen David Askeröd.
Tidigare har det fungerat att täcka ansiktet. Men polisens ATK-sektion som ansvarar för utredningarna kring fartkameror har fått mer resurser och blivit allt mer effektiva.
– Om det är så att ett fordon förekommer ofta hos oss i våra fartkameror men att vi inte kan identifiera föraren, då tar vi hjälp av lokal polis för att delge den informationen som vi har. De kan med hjälp av oss identifiera föraren av det aktuella fordonet, säger Lis Marie Svonni.
Med fartkamerorna kan polisen hålla koll på tyngre kriminella om de fastnar på bild.
– Vi kan i brottsbekämpande syfte hjälpa lokal polis att kontrollera om ett registreringsnummer förekommer hos oss, säger Lis Marie Svonni.

När är fartkamerorna påslagna?
Många tror att fartkameror bara är aktiva en kort stund om dagen. Men det stämmer inte. Faktum är att de alltid är igång. Det är kameran som vilar ibland.
– Fartkamerorna är alltid påslagna och mäter trafiken och flödet. Alla fordon som passerar mäts, men bara de som kör för fort blir fotograferade, säger Jonas Nygren.
Trafikverket och polisen bestämmer tillsammans var kamerorna ska sättas upp. Då använder man information som redan samlats in från Sveriges vägar.
– Man använder de där svarta kablarna som ligger över vägarna ibland. De mäter hastighet och flöde, därefter kan man bestämma var kamerorna ska komma upp, säger Jonas Nygren.
Så många fartkameror finns i Sverige
Trafikverket har länge talat om ett mål på 3000 fartkameror över hela landet. Med de senaste årens intensiva utbyggnad närmar man sig detta med stormsteg.
– Vid senaste årsskiftet fanns det ganska precis 2580 fartkameror över hela landet, säger Per Hurtig.
Mycket kan gå fel på vägen. Ändå tror Trafikverket att målsättningen med 3000 kameror snart kommer att bli nådd.
– Med den planerade takten och utbyggnaden så kommer vi att komma upp i 3000 kameror antagligen under 2027 eller eventuellt under slutet av 2026, säger Per Hurtig.

Därför får Trafikverket ändra kameraplaner
Per Hurtig har tagit över rollen som nationell samordnare för Sveriges fartkameror. Han ska leda arbetet med att placera ut kameror. Först tar man hänsyn till information. Men det händer också att man inte kan placera kameran på vissa platser.
– Som tidigare kan det vara en utmaning att få fram el till en del platser till en rimlig kostnad. I vissa fall får vi ändra den ursprungligt planerade platsen och i vissa fall kan platser utgå på grund av detta, säger Per Hurtig.
Så här fungerar nya fartkameran Argus 4
Installationen består av en kamera med radar. Den mäter hastigheten på alla passerande bilar. Om ett fordon kör sex kilometer för fort tas en bild på 14 meters avstånd från kameran. Det är hastigheten vid fototillfället som gäller. Den nya kameran Argus 4 tar skarpare bilder som gör att polisen ska kunna lösa fler hastighetsöverträdelse och även kunna fälla fler bilister som rattsurfar och inte använder säkerhetsbälte.
Sex kilometers hastighetsöverträdelse räcker. Bilden på fortköraren skickas till Polisens ATK-sektion i Kiruna.
– Våra utredare jämför med bilder från bland annat körkortsregistret och därefter skickas underlaget ut, säger Lis Marie Svonni.
Här pågår installation av fartkameror just nu
Jönköping:
Väg 151 mellan Hestra-Värnamo. Den nya kameran ska placeras i norrgående riktning strax utanför Värnamo. Det är den femte kameran av totalt åtta på den aktuella sträckan.
Kalmar län
Länsväg 34 mellan Ruda-Högsby kommer en kamera att monteras i riktning mot Högsby. Det är den tredje av totalt fyra som planeras på sträckan
Gästrikland:
Länsväg 84 Ljusdal-Delsbo, fyra nya kameror.
Blekinge:
Får 18 kameror: sex stycken på länsväg 738 mellan Ramdala och Sturkö, fyra på länsväg 673 mot Hasslö, sex på väg 116 i Olofströms kommun och två på väg 123 vid Sölve i Sölvesborgs kommun.
Uppsala:
Väg 175 mellan Klässbol-Arvika får fyra nya kameror.
Värmland:
Väg 257 från Storfors till länsgränsen får två nya kameror.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.