Okända orsakerna till punktering. Många har inte en aning om att ärg kan förstöra däcken.
– Folk har inte reservdäck längre, säger Oskar Bech på Däckpartner.
Nu rullar våren in. Snart står också sommaren i sin prunkande blomsterskrud. Många tar fram bilar som står i ide hela vintern. Då är det ett bra tillfälle att kolla upp däcken.
– Det blir fler punkteringar under den tiden. Många husvagnar och husbilar, samt bilar som har stått länge eller inte rullat så mycket.
Oskar Bech driver en Däckpartner däckverkstad i den gamla danskstaden Kristianstad i nordöstra Skåne. Han har sett det mesta med punkteringar. Enligt honom finns det en grupp som är särskilt drabbad av det här.
– Majoriteten av punkteringarna är på hantverkarnas bilar. De tappar ut skruvar eller spik och kör sedan över dem. Det är också den vanligaste orsaken till alla punkteringar.

Det är svårt, nästan omöjligt att klara sig undan punktering. Man får nästan förlita sig till försynen. Men det finns en sak som du kan göra.
– Det enda man kan göra för att skydda sig mot punkteringar är att låta din lokala däckverkstad kolla ventilerna. Men i övrigt får man hoppas på turen, de finns de som aldrig får en punktering och de som drabbas varje vecka.
Oskar Bech säger att 99 procent av alla punkteringar kommer av tre olika anledningar.
– De tre vanligaste orsakerna till punkteringar är just skruvarna/spikarna, torrspruckna ventiler eller att det kommer ärg mellan fälgen och däcket.
Ärg orsakas bland annat av att vägsalt och fukt tar sig in i fälgen. När klarlacken slits ner kan aluminiumet börja ärga och det kan bli vassa delar som förstör fälgen och däcket och orsakar punktering. Det kan även skada ventilen, så se upp så att dina aluminiumfälgar inte har börjat ärga.
Det talas mycket om att elbilar är överrepresenterade när det kommer till punkteringar. De stora tunga fordonen trycker ner däcket över vägbanan. Om man kör över något skarpt föremål känns det logiskt att risken blir större.
– Många var oroliga över att det skulle bli fler punkteringar när elbilarna kom. De har tunnare däck och jag har varit med om att små spetsiga stenar har trängt igenom gummit. Men sett över lag, så tycker jag inte att de verkar mer drabbade, trots att de är tyngre.
Reservdäck blir allt ovanligare i de moderna bilarna. Om du drabbas längs en enslig, kall och mörk väg gäller det att vara förberedd.
– Nej, folk har inte reservdäck längre. Man får se till att ha en assistansfirma, annars är det till att försöka hitta en däckfirma som har jour.
Fem vanligaste orsakerna till punktering:
Skruvar och spik i däcken
Torrspruckna ventiler.
Ärg i fälgarna och runt ventilerna.
Ärg mellan fälgkant och däck.
Konstiga föremål som konservburkar och skruvmejslar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.