Nytt trafikljus en revolution – trollar bort köer

Nya trafikljus ska ge en revolution i trafiken och ta bort bilköer. Används redan i USA och hyllas av svenska forskare. 
– Det här sparar energi hundra gånger mer än idiotin med släckta bakljus, säger den svenska trafikforskaren Björn Lidestam. 

Smarta trafiksignaler ska få trafiken att flyta smidigare. Amerikanska forskare har testat metoden. Nu är den redan ute i trafiken. De styrs av GPS som mäter trafikflödet i realtid och kapar bort onödiga köer. Om det är lite trafik från en riktning kan en annan väg snabbt få grönt ljus. På så sätt ska tiden med grönt ljus ökas och trafiken kan flyta bättre.
– Spontant tycker jag konceptet med trafikflödesstyrda, styrda av fordons GPS-position och riktning, låter utmärkt, säger Björn Lidestam, forskare på Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI).

I Sverige har vi detektorer i marken. De läser av trafikrytmen och styr sedan trafiksignalerna för att få ett bra trafikflöde. Hos Trafikverket är man inte lika imponerad av den amerikanska uppfinningen med GPS.
– Tror det kommer att dröja innan vi får detta att fungera i någon större skala även om vi provat det skarpt och man har det i större skala t.ex. i Nederländerna. Det finns många delar i det som planeras som tar tid att göra när man ska följa säkerhetsåtaganden och helst skulle helt digitala trafikregler behöva finnas för att det ska vara möjligt att administrera över tid, säger Martin Andersson, nationell samordnare för trafiksignaler hos Trafikverket. 

Med hjälp av GPS-sändare kan forskarna i Michigan följa trafikflödet i realtid. Foto: Jeremy Little/Michigan Engineering, Communications and Marketing

Forskare vid University of Michigan använder gps-data för att kunna styra trafiksignalerna i realtid. Genom att placera ut teknik på fordon som bussar, renhållningsfordon och assistansbilar kan man samla in information. Då kan ingenjörerna styra tidssättningen vid trafiksignalerna och få allt att flyta fram smidigare. 

De amerikanska forskarna började testa redan för tre år sedan. Då gav det direkt goda resultat. Nu har man börjat testa dem i verkligheten. Det är Oakland County i Michigan som är försökskanin.
– Vi är pionjärer inom det här området, säger Xingmin Wang på University of Michigan till Michigan Daily.

Sverige har ett modernt system av trafiksignaler. Samtidigt håller man alltid ögon och öron öppna för ny teknik. Idén med att styra signalerna efter gps-signaler intresserar även våra forskare.
– Det bör ge bättre trafikflöden, tidsbesparingar – och markant mindre energiåtgång och utsläpp av både avgaser och partiklar från bromsar, däck, med mera. Och den energibesparingen lär vara typ minst hundra gånger större än idiotin med släckta bakljus, som dessutom kan ge sämre trafikflöden och sämre planerad körning – med mer utsläpp och större energiåtgång, säger Björn Lidestam. 

Trafikverket litar på den svenska modellen. Man stänger inte dörren för den amerikanska idéen. Men det krävs mycket för att byta system. 
– I Sverige har vi nästan enbart trafikstyrda trafiksignalsystem, även om vi arbetar med samordnade system som beskrivs för Oakland så har vi normalt mer trafikstyrning med detektering i varje korsning, säger Martin Andersson. 

Data från GPS används redan vid trafikstyrning. Om den amerikanska uppfinningen slår väl ut kan det gå till export. Även om den svenska samordnaren är försiktigt kritisk. 
– GPS-data har använts som indata för direkt trafikstyrning men mer ofta som trafikunderlag till analys. Så visst finns det inslag i deras approach som är intressanta för att bedöma övergripande trafiksituationer även om det även finns annan data man skulle kunna använda. Men att vi skulle börja med prediktering av trafiksituationen som input till direkt styrning istället för de system vi har idag med trafikstyrning tror jag inte är aktuellt.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt