Nytt supersystem: Ger elbil 30% mer räckvidd i kyla

Ny teknik från tyska ZF ska ge bättre elbilar. Nytt revolutionerande värmesystem ska öka räckvidden 30 procent i sträng kyla.
– Denna utveckling innebär en otrolig möjlighet för ZF, säger Mathias Miedreich, medlem i ZFs styrelse.

Elbilstillverkare letar hela tiden efter nya sätt att ge elbilar längre räckvidd och kommer ständigt fram med nya teknologiska lösningar. En del företag har lagt ett stort fokus på batterierna för att öka räckvidden, men nu avslöjar den tyska underleverantören ZF en ny typ av teknik som också ska öka elbilars räckvidd.

ZF visade upp sin nya elbilplattform SELECT under eMobility Tech Day i Zweibrücken, Tyskland. Den är utformad för att möjliggöra olika systemlösningar och inkluderar viktiga komponenter som elmotorer, växelriktare, omvandlare, reduktionsväxlar och programvara.
– E-drivsystem måste idag erbjuda en betydligt större portfölj än för bara några år sedan, säger ZF.

Så mycket ökar räckvidden med nytt värmesystem

ZF:s nya värmesystem ökar räckvidden med 30 procent i riktigt kallt väder. Även i värme stiger räckvidden med 9 procent.
ZF visade upp sin nya Select-plattform vid eMobility Tech Day. Foto: ZF

Select-plattformen använder ett 800-voltssystem. ZF hävdar att den väger 18 kg mindre och kräver 24 procent mindre utrymme än liknande teknik som idag finns på marknaden. Detta ska göra den mycket mer effektiv, samtidigt som den också erbjuder mer effekt. ZF har noga utvecklat sin Select-plattform så att komponenterna lätt ska kunna bytas ut efter kundens efterfrågan.
– Detta gör det möjligt för oss att uppnå stordriftsfördelar nästan oavsett typ av elektrifiering, säger Mathias Miedreich, medlem i ZFs styrelse.

Företaget har också lyckats förbättra sitt värmehanteringssystem TherMaS för elbilar. Genom denna nya teknik ska elbilars räckvidd gå att öka med med upp till 30 procent i 25 minusgrader. Nya TherMaS ska hjälpa batteriet att hålla en bättre temperatur, samtidigt som hela systemet väger mindre än tidigare.
– Särskilt batteriet i en elbil är mycket känsligt när det gäller dess ideala driftstemperatur, säger Otmar Scharrer, utvecklingschef på ZF:s division för elektrifierade drivteknologier.

ZF testar den nya tekniken i en Lotus Elettre.

Företaget visade också upp en annan typ av plattform för hybridbilar.
– Marknadskraven har förändrats drastiskt på mycket kort tid. Hybridiseringen var redan avskriven, och nu ser jag inte slutet på den, säger Mathias Miedreich.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt