Experter varnar för feltolkad batteristudie. Elbilsägare riskerar att skada sina batterier på grund av missen.
– Studien avser laboratorietestmetoder, inte förarnas beteende i vardagen, säger Peter Bednarik från Aviloo.
Elbilsbatterier är fortfarande mycket dyra att byta ut, och därför försöker många elbilsägare göra allt de kan för att maximera batteriets livslängd. Ett av de mest rekommenderade sätten att spara på batteriet har länge varit att alltid köra lugnt och försiktigt, men nyligen publicerades en studie från Stanford University som visade motsatsen.
Medier från hela världen lyfte fram studien som påstod att elbilar ibland behöver köras med kraftfulla accelerationer för att batteriet ska må bra och hålla längre. I studien undersöktes 92 olika battericeller, och resultaten visade att batteriet kan hålla upp till 38 procent längre om man blandar in kraftigare körning i vardagen. Nu varnar dock batteriexperter från Aviloo för att studien feltolkats.

Aviloo påstår inte att studien innehåller felaktiga siffror, men de menar att resultaten har misstolkats. Aggressiv körning i vardagen leder i stället till flera negativa effekter som påskyndar batteriets åldrande. De har själva genomfört en studie på 402 identiska elbilar, som visade att kraftfulla accelerationer förkortar batteriets livslängd.
– De som kör effektivt sparar cirka tio procent energi under sin livscykel. Det innebär att 100 000 kilometer ekonomisk körning ungefär motsvarar batteribelastningen för 110 000 kilometer aggressiv körning, säger Nikolaus Mayerhofer, teknisk chef på Aviloo, till Auto Motor Sport.
Enligt experterna från Aviloo leder en aggressivare körning till fler laddningscykler och en mer intensiv belastning på batteriet, vilket är faktorer som bidrar till ett snabbare åldrande av batteriet.
– Faktum är: Om du förbrukar mer, belastar du batteriet mer. Det finns ingen väg runt det, säger Mayerhofer.
Aviloo tipsar i stället alla elbilsägare som vill maximera batteriets livslängd att köra effektivt när det är möjligt, undvika snabbladdning, inte ladda över 80 procent och inte låta bilen stå fulladdad under längre perioder.
Aviloos bästa tips för längre batterilevnadslängd
Kör planerat, smidigt och effektivt.
Förvärm batteriet endast när bilen är inkopplad.
Ladda inte över 80 procent och låt inte bilen stå stilla länge med hög laddning.
Snabbladda endast vid behov.
Undvik att parkera elbilen i extrem värme eller kyla.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.