Kinesiska forskare har tagit fram kärnkraftsbatteriet med en drifttid på 100 år. Batteriet behöver dessutom inte laddas under tiden. Batteriet har även en tio gånger högre energitäthet än dagens litiumjonbatterier.
Forskare och företag från hela världen presenterar ständigt nya mirakelbatterier. Nu har kinesiska forskare tagit fram ett nytt batteri som nästan låter för bra för att vara sant. Ett team av ingenjörer från universitetet i Gansu, Kina, har nämligen tagit fram ett kärnkraftsbatteri som kan ge ström i 100 år utan att behöva laddas.
Batteriet kallas Zhulong-1 och använder en isotop av kol-14. Samma forskare utvecklade ett liknande batteri med en isotop av nickel-63 för mer än ett år sedan, som har en livslängd på 50 år. Kol-14 är en extremt sällsynt form av kol som är radioaktiv, med en söderfallsprocess på 5 730 år.

Det är också just denna sönderfallsprocess som till stor del står för batteriets genialitet. Kol-14 har åtta neutroner i sin kärna. Med tiden förvandlas en av neutronerna till en proton och avger en betapartikel och en elektron. Betapartiklarna har en kinetisk energi som fångas upp av en halvledare, samtidigt som elektronerna också överför energi till atomerna i halvledaren. Denna energi frigör atomerna som börjar röra sig och denna rörelse skapar en elektrisk ström.
Enligt de kinesiska forskarna kommer kärnkraftsbatteriet att ha en nedbrytning på fem procent efter 50 år och 10 procent efter 100 år. Detta är dock inte en försämring av kapaciteten utan hur mycket ström batteriet kommer att kunna leverera. Batteriet ska dessutom kunna fungera vid temperaturer från -100 grader Celsius till +200 grader Celsius.

De kinesiska forskarna hävdar dessutom att batteriets energitäthet är tio gånger så hög som dagens litiumjonbatterier. Det gör att ett kärnkraftsbatteri i en elbil hade kunnat väga 60–70 kg, vilket är en stor skillnad jämfört med dagens batterier som kan väga 600–700 kg. Dessutom behöver det inte laddas.
Men för tillfället finns det inga planer på att installera kärnkraftsbatteriet i elbilar. I stället kommer det att användas till mindre produkter som pacemakers och sensorer.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.