Nytt krav i besiktningen stoppas

Transportstyrelsen stoppar kraven på ny partikelmätning i bilbesiktningen. Myndigheten kör över branschens krav och införandet dröjer.
– Det finns inte med i förslaget, vi har tittat på konsekvenser i andra länder som redan inför det, säger utredaren Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen.

Besiktningsbranschen har också bett om möjligheter till partikelmätning. Tillsammans har de svenska besiktningsföretagen krävt detta länge.
– Det skulle vara mycket önskvärt, vi har hoppats att det kommer med förslaget, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.

Men han kommer att bli besviken. När remissen kommer ut saknas det förslaget.
– Nej, vi har inte med partikelmätningar, förslaget kommer ut på remiss den 15 april, säger Anders Gunneriusson.  

Den nya utsläppsmätningen stoppas av Transportstyrelsen. Nu kan det dröja flera år.

Det är tvärt emot branschens önskemål. Transportstyrelsen har efter noga övervägande valt att vänta med införandet av den omdiskuterade miljömätningen som allra mest slår mot dieselfordon. 
– EU-kommissionen arbetar med ett nytt direktiv där partikelmätning kommer att finnas med. De har till och med uppmanat sina medlemsländer att införa det direkt, säger Tord Fornander.

Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen säger att man har tittat på en rad olika miljömätningar. Men att man väljer att vänta med just partikelmätningar, trots att branschen kräver det.
– Vi har en rad andra miljömätningar på förslag. Men inte partikelmätning. De har redan infört det i Nederländerna och Belgien med konsekvenser. Det blir ett stort antal fordon som underkänns och en hel del som inte går att laga. 

Besiktningsbranschen har redan gjort en uppskattning om hur många fordon som kan underkännas om vi skulle börja med partikelmätning i dag. 
– Jag skulle uppskatta att det kommer att underkännas upp till nio procent fler fordon med partikelmätning, säger Tord Fornander. 

Transportstyrelsen ska revidera sin förordning. Men trots detta så kan partikelmätning snart att bli aktuellt även i Sverige. Men det kan dröja flera år. Först ska ett EU-förslag komma.
– Det som vi kommer med nu är nationella direktiv. EU-kommissionen däremot arbetar med dem för hela unionen, de är försenade, men vi skulle tro att de kommer till halvårsskiftet, säger Anders Gunneriusson. 

Transportstyrelsen väntar på att kommissionen ska komma med sitt förslag. Men införandet kommer att ta tid.
– Vi hoppas att kommissionen kommer att föreslå partikelmätning. Men det är en hel del som måste förberedas, kostnadsberäkning och nytta behöver tas med, säger Anders Gunneriusson. 

Många aktörer är positiva till partikelmätning. Det är bra för miljön. Men många fordonsägare kommer att få bekymmer. 
– Att Kommissionen håller på att ta fram förslag för både partikelmätning i kommande besiktningspaket är positivt. Renare luft i städer är ett måste för alla. Detta kommer dock leda till att många fordonsägare får problem, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen. 

Han har ett gott råd till alla som köper en dieselbil. Snart kan partikelmätningar ändå vara införd i Sverige. 
– För att undvika detta som bilägare. Se till att din bil är testad innan köp för att undvika en obehaglig överraskning den dagen bilen ska besiktigas och bilprovningen upptäcker fusket, säger Ulf Stefansson. 

Transportstyrelsen väljer att vänta med partikelmätning tills EU kommer med direktiv. 
– Det är just det partikelmätningar kommer att göra, det innebär att mängder med fordon kommer att bli underkända, säger Anders Gunneriusson. 

Fordonsjurist Ulf Stefansson har redan nu ett gott råd till alla som handlar med dieselfordon.
– Ett särskilt utrop till alla handlare redan nu: Konsumentköplagen gäller i 3 år så att skaffa utrustning för att kontrollera fordonets AD-blue manipuleras eller bortkopplas inför ett inbyte och försäljning, säger han. 

Så här går partikelmätning till:

Enkel mätning: Bilen går på tomgång hos besiktningen. Därefter förs en sond in i avgasröret som mäter halterna av partiklar. Om det slår över en viss gräns larmar systemet.

Nox-mätning: är mer komplicerat och kräver att man fäster en speciell anordning bak på bilen. Sedan ska det köras en viss sträcka för att mäta nivåerna. 

LÄS MER: