Nytt dråpslag: Biljätte tvingar handlare att slå igen

Ännu en Toyotahandlare tvingas stänga ner. Biljättarna fortsätter fly från småorterna.
– Toyota Sweden anser att vi är för små, säger Alexander Klasson, platschef vid Mats Klassons Bil AB, till Ulricehamns Tidning.

Vid årsskiftet kommer Mats Klassons Bil i Ulricehamn att stänga nybilsförsäljningen. Det innebär att ännu en handlare på landsbygden går under. Återigen är det en Toyotahandlare som inte är tillräckligt stor för biljättens höga krav.
– De anser att vi är för små. De vill att återförsäljarna har fler än ett försäljningsställe. Vi har inget problem med volymen, vår försäljning ligger stabilt. Så beskedet förvånade mig, säger Alexander Klasson.

Samma sak drabbade Toyotahandlaren i värmländska Hällefors. De blev också nyligen uppsagda med samma motivering.
– Vi är för små för Toyota. Man vill ha stora kedjor på större orter. Vår försäljningsvolym har varit ungefär 130 bilar om året, det räcker inte i dagsläget, säger Pierre Ståhl, vd för Hellefors Bilcenter till Ulricehamns Tidning.

Toyota säger upp handllaren i Ulricehamn – efter 27 år.

Toyota försvarar sig

De mindre handlarna pekar på att biljättarna vill se stora kedjor av handlare på större orter. Hos Toyota försvarar man sina beslut. 
– För Toyota är det viktigt att kunna erbjuda våra kunder en bra och likvärdig upplevelse hos samtliga auktoriserade Toyota-återförsäljare. Därför finns det ett antal kriterier att uppfylla som auktoriserad Toyota-återförsäljare, som är desamma för samtliga återförsäljare, säger Christian Hallin, presschef för Toyota i Sverige

Toyotahandlarna lever under bilan. De som verkar på mindre orter kan bli uppsagda när som helst. 
– Vi har en kontinuerlig dialog med våra återförsäljare, bland annat för att stämma av hur dessa kriterier uppfylls. Beslut om eventuella förändringar i återförsäljarnätverket tas alltid med hänsyn till kundupplevelse och affärsnytta, säger Christian Hallin. 

Mats Klasson Bil i Ulricehamn kommer att fortsätta driva en Toyotaverkstad. Samtidigt ska man försöka att hålla bilförsäljningen igång med begagnade fordon. I framtiden hoppas de kunna hitta ett nytt nybilsmärke.
– Vi är etablerade i Ulricehamn sedan slutet av 90-talet. Som litet lokalt familjeföretag är detta en viktig del av mig. Vi är nära våra kunder och har hela tiden velat jobba lokalt. Trots att vi tidigare fått frågan om att växa till andra orter, säger Alexander Klasson.

Hellefors Bilcenter resonerar på samma sätt. Där ska också verkstaden drivas vidare och man tänker sälja begagnade Toyotabilar.
– Vi kommer att driva vidare en auktoriserad verkstad och skadeservice. Den får vi ha kvar, här i trakten har vi byggt upp en trogen kundkrets för alla som kör Toyota. Det skulle vara ett dråpslag om man behöver köra mer än en timme för att ge bilen service, säger Pierre Ståhl.

Båda handlarna i Hällefors och Ulricehamn säger att Toyota har varit hårda men ärliga. Besluten kommer från högre makter. Och det får stora konsekvenser på mindre orter. 
– Allt har skett avtalsenligt och vi har blivit förvarnade om att det skulle ske. Så man kan säga att det är hanterat på bästa sätt. Jag tror att allt bestäms från Bryssel och det får stor effekt för mindre orter, säger Pierre Ståhl.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt