Nytt dieselfusk sprider sig i Sverige: ”Brottsligt”

Allt fler svenska dieselbilsägare försöker lösa problem genom att koppla bort systemet. Men det är brottsligt att koppla ur AdBlue. Fordonsjuristen uppmanar bilköpare att vara uppmärksamma på bilar som manipulerats.
– Det går emot miljölagstiftningen och bilen kan bli underkänd på besiktningen, säger Ulf Stefansson, expert hos Fordonsjuristen.

Carup.se har berättat om två fall där bilägare tvingats till dyra reparationer efter att AdBlue-systemet slutat fungera. Det har blivit allt vanligare att bilägare försöker lösa problemet med AdBlue-systemet genom att helt enkelt koppla bort det. Det finns till och med olika elektronikboxar som säljs på nätet för att sätta systemet ur spel.
– Det är ett system som är dyrt och går sönder. Många vill då koppla ur det, men man får inte göra det, säger Ulf Stefansson.

Men experten varnar för det nya dieselfusket. Ulf Stefansson har fått allt fler frågor från verkstäder. Deras kunder har hört av sig och bett dem att koppla bort AdBlue. Verkstäderna undrar då om det är lagenligt att göra ett sådant ingrepp.
– Det blir lättare att koppla bort det än att åka till verkstaden och göra en dyr reparation. Sedan är det många som tycker att det är besvärligt och kostsamt att fylla på med vätskan, säger Ulf Stefansson.

På Anders Dahlgrens Mercedes 220d har varningslampan för AdBlue tänts flera gånger.

Men att koppla bort systemet är olagligt och kan till och med vara ett brott mot miljöbalken.
– Att koppla ur eller manipulera AdBlue-systemet är olagligt enligt både den svenska miljöbalken och europeisk miljölagstiftning. AdBlue-systemet är en viktig del av fordonets avgasrening och regleras under EU:s Euro 6-normer. Att modifiera eller inaktivera systemet innebär att fordonet inte längre uppfyller utsläppskraven, vilket kan leda till betydande juridiska och ekonomiska konsekvenser för både verkstäder och fordonsägare, säger Ulf Stefansson.

Fordonsjuristen Ulf Stefansson sitter även med i Allmänna Reklamationsnämnden och avgör fall som är bilrelaterat. Om det visar sig att du köpt en bil där AdBlue är trasigt eller bortkopplat, har du rätt att få köpet hävt.
– Om du köpt en bil och det visar sig att AdBlue är bortkopplat eller trasigt, då är det grund för att häva köpet, säger Ulf Stefansson.

Men AdBlue kan vara knepigt. Systemet är till för att rena avgaserna. Men det är ändå inte säkert att man märker om det inte fungerar eller är bortkopplat. Inte ens besiktningen kanske avslöjar felet.
– Det är inte säkert att det märks på besiktningen. AdBlue ska fungera, men ibland går den ändå igenom. Men till slut märker man av det. Om bilen kommer till verkstaden, till exempel om man ska byta ett styrsystem, då avslöjas det om AdBlue är bortkopplad, säger Ulf Stefansson.

Bilhandlare uppmanas att vara försiktiga när de säljer bilar med AdBlue. Om systemet är bortkopplat är de ansvariga, även om de inte känner till defekten.
– Skulle du som handlare sälja en bil med ett bortkopplat AdBlue-system så har du ansvar för detta inför nästa bilägare. Detta gäller även om man inte vet det, som sagt går det kanske att trycka den igenom besiktningen, säger Ulf Stefansson.

Fordonjuristen är tydlig med sitt budskap. Om AdBlue krånglar får man ta smällen och reparera systemet. Annars bryter fordonet mot miljölagstiftningen.
– Som privatperson eller verkstad ska du inte göra detta. Du riskerar att få en bil som inte uppfyller fordonets typgodkännande, avslutar Ulf Stefansson.
LÄS MER: