Ett nytt flödesbatteri kan bli en revolution för elbilar. Istället för att ladda batteriet tankar du det med fulladdad elektrolyt. Resultatet är 200 mils räckvidd – så här fungerar det.
Elbilsbranschen har stått inför flera utmaningar för att göra fordonens teknik optimal. En fördel med elbilar är att de inte bidrar till utsläpp i trafiken, men framställningen av litiumjonbatterierna är däremot ingen miljövänlig process. Brytningen av de stora mängder litium, kobolt och nickel som behövs för batterier har en betydande miljöpåverkan, och dessutom finns det rapporter om oetiska arbetsförhållanden både i brytningen och vid raffineringen, skriver Nu.se.
Därför kan flödesbatterier vara räddningen. Det schweiziska företaget nanoFlowcell är ledande inom utvecklingen av tekniken och har redan testat sin elbil Quantino med batterierna. Det visade sig då att bilen kunde köra över 220 000 kilometer utan större nedbrytning av batteridelarna, skriver Interesting Engineering.
I slutet av förra året presenterade nanoFlowcell en ny modell som kan färdas upp till 2000 kilometer på en enda tank med en elektrolytlösning, deras specialdesignade bränsle för flödesbatterier. Bränslet kallas bi-ION och har enligt företaget fem gånger högre energitäthet än moderna litiumjonbatterier. Dessutom ska den endast släppa ut vattenånga.
Men det är inte bara i bilar som flödesbatterier kan komma till nytta. De kan användas i allt från drönare, klockor till energilagring för hushåll. Trots teknikens lovande prestanda är den fortfarande i ett tidigt utvecklingsskede, och det är ännu osäkert om den kommer att slå igenom på elbilsmarknaden.
Bild: nanoFlowcell
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.