Nytt batteri klart: Ger elbilar räckvidd på 120 mil

Nya superbatteriet utklassar förbränningsbilarna. Genial idé gör att elbilar kommer att komma 120 mil på en laddning.
– Vi kommer att kunna börja producera dem redan 2027, säger företaget 24M till Autocar.

Räckvidden är alla elbilars akilleshäl. Över hela världen kämpar alla tillverkare med att bygga bilar som kommer längre än sina konkurrenter. Samtidigt ska det matchas mot vikten. Batterierna väger mycket och man vill inte ha bilar tunga som stridsvagnar. 

Nu presenterar ett amerikanskt företag en uppfinning som kan ge vanliga elbilar en räckvidd på 120 mil. De har ett nytt system som ger det befintliga batteriet en 50 procent högre täthet. För de bästa elbilarna med 80 mils räckvidd skulle det innebära att energi för ytterligare 40 mils räckvidd kan lagras i batteriet, utan att det blir större.
– Vi är uppmuntrade av det starka intresset från biltillverkare och ser fram emot att leverera de första prototyperna i höst. Denna nya och innovativa metod för batteridesign är patenterad och endast tillgänglig från 24M, så du kommer inte att se den från någon annan, säger företaget. 

Genom att eliminera metall och plast i batteripaketet har 24M lyckats skapa batterier med 50 procent högre energitäthet. De säger att lösningen är klar för produktion och flera biltillverkare visar intresse. De första prototyperna ska levereras i höst.

Om det här stämmer kommer de att revolutionera bilindustrin. Räckvidden är en ständigt aktuell fråga. Amerikanska 24M hävdar att de har hittat den heliga graalen som ska göra elbilsägandet överlägset alla förbränningsmotorer om bara ett par år.
– 24M:s ETOP är en ny innovation och, precis som med allt som rör bilproduktion, tar det tid att komma ut på marknaden, säger företaget.

Amerikanerna har brottats med ett problem som många gått bet på. I litiumjonbatterier finns det mycket material som inte genererar någon energi. Genom att få bort dem och ersätta med aktiva celler har man skapat ett system som har mycket mer energitäthet.

Tekniken ska inte vara så komplicerad som det låter. Eftersom 24M har fått patent på sin uppfinning vågar de berätta om sin teknik. Den går ut på att man förseglade varje elektrod med tunn polymerfilm. Sedan integreras detta direkt i batteripaketet. 

Enligt 24M består vanliga batterier inte av mer än 30-50 procent aktiva celler. Med deras ETOP kommer det att bli hela 80 procent. Dessutom kommer deras teknik inte bara att rikta sig mot elbilar. Även till hemelektronik och vanliga natriumbatterier. Man planerar även att sträcka sig mot flygindustrin och världens rederier, som alla tittar på elektrifieringslösningar. 

Enligt 24M är batteriet produktionsklart och skulle kunna ge USA:s batteriindustri möjlighet att komma ikapp de världsledande kineserna.
– Pressen att konkurrera om pris, design och prestanda ökar för amerikanska industrier som är starkt beroende av importerade batterier. USA måste främja batteriinnovation, inte bara skala upp produktionen för att minska gapet till konkurrenter utomlands, säger Naoki Ota, 24M:s VD och koncernchef.

Fakta om 24M ETOP-batteri

Nuvarande litiumjonbattericeller har en stor andel inaktiva, icke-laddningsbärande material i cellens hölje, som stödjande metaller och plaster. De inaktiva materialen minskar modul- och energitätheten. 24M ETOP (Electrode-to-Pack) uppges eliminerar onödiga cellmaterial och ska enligt företaget ge betydligt energitäthet för alla energiapplikationer. 24M ETOP har istället elektroder som är förpackade direkt i ett batteripaket, vilket eliminerar behovet av individuella celler och moduler. Systemet ska göra det möjligt för tillverkare att uppnå den högsta möjliga energitätheten i batteripaketet – och sänker kostnaderna.
Källa: 24M
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt