Helt nya V8-motorer havererar på löpande band. Tusentals bilägare slår tillbaka mot en av världens största biltillverkare. Nu slås flera stämningar ihop till ett enda jättemål.
Efter tusentals klagomål om skärande V8-motorer från General Motors har en federal domare beslutat att slå samman ett stort antal stämningar till ett enda massivt mål. Det öppnar för en av de största rättsprocesserna mot GM på många år. I centrum står den omdiskuterade 6,2-litersmotorn L87. Totalt handlar det nu om ett tiotal separata stämningar som slogs ihop, skriver Autoblog. Och fler fortsätter att ansluta sig när drabbade ägare väljer att gå med i den växande grupptalan.
Bakgrunden är välkänd. Under 2025 tvingades GM återkalla närmare 600 000 pickupmodeller och stora suvar efter att amerikanska myndigheten NHTSA fått in över tusen rapporter om allt från lagerhaverier till fastlåsningar i vevpartiet. Felet berör modeller som Chevrolet Silverado och Suburban, GMC Sierra och Yukon samt Cadillac Escalade. Det är pickuper som i USA ofta används som arbetsredskap och familjebil på samma gång. Men trots återkallelsen fortsatte anmälningarna att strömma in. Och även nya modeller som inte omfattas av återkallelsen har visat sig ha fel.

Kort därefter lämnades den första stämningen in av en privatperson och samma sak hände i delstat efter delstat. Kort därefter lämnades den första stämningen in av en privatperson och samma sak hände i delstat efter delstat. När antalet mål passerade tio valde den federala domaren att slå ihop dem till ett samlat storfall, där nu även ytterligare en ny stämning har lagts till. Den sammanlagda processen representerar därmed tusentals bilägare och potentiellt hundratusentals fordon.
Genom att föra ihop processerna kan alla ägare nu föra fram sina bevis på samma gång. Domstolen ska pröva både om GM:s felsökning och reparationer räcker. Och om ägarna har rätt till ekonomisk ersättning utöver det som ingår i återkallelsen. Domstolen kommer även att granska om GM känt till felet tidigare och om åtgärderna fördröjts, något som kan leda till betydligt högre skadestånd.

Det som framför allt kritiseras är GM:s lösning: att byta till en tjockare motorolja som enligt GM ska skapa en starkare oljefilm mellan motorns rörliga delar och på så sätt minska risken att lagren skär. Stämningen hävdar att GM:s åtgärd ”inte adresserar själva grundfelet” och beskriver oljebytet som ett ”tillfälligt plåster på ett konstruktionsproblem”.
För GM handlar processen om stora risker. Ett nederlag kan ge ökade garantikostnader och skada varumärket, men också påverka hur framtida återkallelser bedöms. För ägarna kan domen i bästa fall ge tydligare kompensation och för vissa kan det bli avgörande eftersom motorhaverierna ofta innebär kostnader långt över vad en vanlig garanti täcker. Skulle GM fällas kan det även öppna för en ännu större skadeståndsprocess som experter i USA beskriver som en ”betydande ekonomisk och juridisk risk” för bolaget.
Carup har tidigare rapporterat om hur helt nya V8-motorer rasar redan efter några mil. I flera fall har bilar stannat på motorvägen med rök, metallspån i oljan och totalhaverier som följd. En ny GMC Sierra fick motorstopp efter drygt tio mil. En annan ägare blev av med två motorer i samma pickup inom loppet av kort tid. Och enligt flera experter är reservmotorer och växellådor slut i stora delar av landet.
GM-motorerna som faller ihop
| Motor | Typ | Problem | Utreds av NHTSA: |
|---|---|---|---|
| GM 6.2L L87 V8 | Bensin | Lagerhaverier, skärningar, metall i oljan | Ja, huvudfokus |
| GM 5.3L L84 V8 | Bensin | Lyftarfel, kamaxelproblem | Nej, men dokumenterat vanligt |
| GM 3.0 Duramax LM2/LZ0 | Diesel | Totalhaveri, metall i oljan, lågt oljetryck | Indirekt (rapporter ingår i utredningen) |
Det som gör situationen extra laddad är att även 2025 års modeller som inte omfattas av den första återkallelsen nu drabbas av samma skador. Flera experter menar att problemen inte går att lösa genom ett tjockare motorolja, utan pekar mot djupare brister i tillverkningen av vevpartiet. I USA växer därför frustrationen bland GM-ägare för varje dag som går.
Många uttrycker att de nästan hoppas på de ”vanligare” lyftarproblemen, eftersom alternativet kan vara ett totalt motorhaveri. När en bil för hundratusentals kronor får allvarliga skador innan den ens hunnit köras in börjar tålamodet tryta. Allt detta ligger nu på domstolens bord. Och medan processen tar form fortsätter rapporterna om motorer som skär i både nya och gamla modeller att strömma in.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















