Nya tuffa nedgångar för tyska prestigemärken i Kina

De tyska biltillverkarna har det tufft i Kina. Porsche, BMW och Mercedes-Benz visar nu nya dystr siffror för första kvartalet 2025. Nu lanserar man nya versioner anpassade för kinesiska marknaden.

Porsche är inte ensamma om att kämpa för sin överlevnad i Kina. Igår skrev vi om att Porsche rasat 42 procent på den kinesiska marknaden – nu kommer fler dystra besked för tyska biltillverkare. Mercedes-Benz, BMW och Audi upplever alla stora försäljningsnedgångar på den kinesiska marknaden, där konkurrensen från lokala bilmärken intensifieras.

Mercedes-Benz såg en nedgång på 7 procent under 2024 och levererade 683 600 bilar. Första kvartalet 2025 var också tufft med en minskning på 10 procent och 152 800 sålda bilar. Trots detta ser Mercedes positiva tecken, särskilt på bilar över 1 miljon yuan (cirka 136 000 dollar). Företaget hoppas att den nya CLA-modellen, som lanseras senare i år, ska ge försäljningen ett lyft.

Mercedes Benz hoppas att nya CLA ska bli ett lyft i Kina.

Även BMW har haft det svårt, med en nedgång på 13,4 procent under 2024 och en ännu större minskning på 17,2 procent under första kvartalet 2025. Trots att BMW växer på andra marknader är Kina fortfarande deras största marknad. Trots att första kvartalet 2025 inte har siffror ännu, är det troligt att trenden fortsätter.

De tyska bilmärkena möter starkare konkurrens från kinesiska tillverkare idag. De erbjuder både lägre priser och teknologiskt avancerade bilar. Kinesiska märken har även fördelar i form av bättre tillgång till batteriråmaterial och lägre arbetskraftskostnader. Det gör att de kan hålla konkurrenskraftiga priser som andra biltillverkare har svårt att konkurrera med.

De kinesiska tillverkarna ligger i framkant när det gäller att producera elbilar till lägre priser, vilket gör att de tyska märkena har svårt att hänga med. För att möta konkurrensen har flera tyska bilmärken lanserat subvarumärken som Volkswagens Jetta och Audis nya varumärke AUDI, för att locka yngre och mer prismedvetna kunder.
LÄS MER: