Stor polisrazzia mot elsparkcyklar. Då kan den som använder elsparkcykel få dagsböter och indraget körkort.
– Elsparkcyklar är ett stort bekymmer i trafiken, säger trafikpolisen Lars Ekman.
Malmöpolisen slog till mot elsparkcyklar. Efter en lång rad olyckor med det nya trendiga elfordonet fick det vara nog. Nu planerar man att rensa upp i träsket och då ordning på buskörandet.
– Varje dag åker vi på ärenden med trafikolyckor där elsparkcyklar är inblandade. Ofta går de för fort och framförs vårdslöst. Under hösten kommer vi därför att lägga mer fokus på att se till att de regler som finns efterföljs, skriver Malmöpolisen.
Lars Ekman arbetar i Helsingborg och har blivit expert på området. Elsparcyklar är en epidemi i trafiken. Många som använder dem är yngre och har ingen trafikutbildning.
– Många som kör elsparkcykel tänker inte på trafikreglerna och det är en fara för dem själv och andra, säger han.
Malmöpolisens razzia gav utslag. Nästan hälften av alla som kontrollerades hade brutit mot trafikförordningen.
– Totalt kontrollerades 24 st elsparkcyklar varav 10 st olika ordningsförelägganden utfärdades gällande bland annat otillåtet antal passagerare, använt fel körbana samt ej stannat vid stopp, skriver Malmöpolisen.
En förare riskerar dessutom dagsböter för olovlig körning och kan få indraget körkort.
– Utöver det så upprättades en anmälan gällande olovlig körning då en elcykel som kunde provköras av polis gick i över 40 km/h. Elcykeln beslagtogs och kommer att undersökas av bilinspektörer för att fastställa fordonskategori. Går den mellan 25-45 km/h är det en moped klass I vilket kräver AM körkort, är den snabbare än så är det en lätt MC för vilken det krävs A1 körkort.
Ta ansvar för era barn
Polisen kräver att föräldrarna tar ett större ansvar. Om de köper en elsparkcykel till sina barn ska de också se till att de kan köra den.
– Många föräldrar köper elsparkcyklar i affären utan att veta att de är olagliga. Vi tar mängder med sådana. Jag skulle till och med vilja påstå att de olagliga är vanligare än de lagliga, säger Lars Ekman.
En elsparkcykel får inte köras fortare än 20 kilometer i timmen och får ha en effekt på högst 250 watt. Trots det erbjuder handeln elsparkcyklar med högre effekt. Men då är det inte längre en cykel. Då krävs det ett körkort.
– Med en elsparkcykel som har en 300 watts motor och kan köra upp till 25 kilometer i timmen blir det mopedklass 2. Skulle det vara 1000 watt och hastigheter över 25 då pratar vi mopedklass 1 och för det behöver man ett mopedkort, säger Lars Ekman.
Det finns elsparkcyklar som kräver motorcykelkort för att köra.
– De över 4000 watt är förbjudna i Sverige. Ändå finns de och då pratar vi om en motorcykel. Om man kör ett fordon som man inte har körkort till, så pratar vi om en olovlig körning. Men även om du har körkortet är inte fordonet registrerat, säger Lars Ekman.
Du kan åka dit för rattfylla
Många tar elsparkcykeln hem från krogen. Om den är mopedklassad och polisen ser dig. Då har du allvarliga problem.
– Vi har en del rattfylla på elsparkcyklar också. Om det rör sig om mopedklasser eller uppåt och man kör hem från en fest, då kan man åka dit för rattfylla, säger Lars Ekman.
Trafiksäkerhetsexperten kräver körkort för att köra elsparkcykel.
– Det skulle behövas ett körkort för att köra elsparkcykel. Man skulle kunna tycka att det är normal allmänbildning att veta vad som står på vägskyltarna. Men så är det inte och det har blivit ett problem med alla elsparkcyklar i trafiken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Regler idag för elsparkcykel
Elsparkcykel är ett slags eldrivet enpersonsfordon. För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först ha klart för dig vilken typ av fordon det är, alltså vilken fordonsklass det tillhör. En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt av högst 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande:
Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar.
Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).
Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men det rekommenderas att alla som cyklar ska använda ett huvudskydd.
Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.