Bilbyggarna på Brabus visar upp sin senaste skapelse. Och det är en ombyggd Mercedes-AMG G 63 som slår det mesta. Bland annat har motorn fått sig ett rejält lyft som krossar den “vanliga” G 63:an.
Brabus visar upp sitt senaste terrängmonster. Och nya Brabus XL 800 är byggd för att smutsa ner sig, inte för att blänka i solen utanför en galleria i city. Bilen baseras på Mercedes-AMG G 63, men har förvandlats till ett ännu råare offroad-vapen med överdrivna muskler, extrema detaljer och teknik som ber om att få utmanas i skogen snarare än på motorvägen.
Under huven sitter en 4,0-liters V8 med dubbelturbo, uppgraderad med större turbokompressorer och förstärkta lager. Resultatet är 800 hästkrafter och ett vridmoment på hela 1 000 newtonmete. Det är ett rejält lyft jämfört med originalet. Det gör att den stora terrängbjässen klarar 0–100 km/h på bara 4,6 sekunder med en toppfart på 210 km/h. Bränsleförbrukningen däremot är ingen barnlek: omkring 2 liter milen.


Designen har fått sig en rejäl dos kolfiber, både i hjulhus, grill och backspeglar. Ljudet styrs av ett aktivt avgassystem i rostfritt stål, där du kan välja mellan diskret mullrande eller fullt ös i sportläget. Bakdörrarna öppnas 90 grader och har elektriska fotsteg som fälls ut när du kliver in.


I denna Brabus finns portallaxlar, ny fjädring fram, 47 centimeters markfrigång och en kraftig vinsch som klarar upp till 4 500 kilo. Allt står på 22-tums Monoblock Z/HD-fälgar, och Brabus egna ”Ride Control”-system justerar fjädringen. Interiören är som väntat lyxig, med mycket alcantara och ännu mer kolfiber.


Priset är däremot hemligt. Men med tanke på att en vanlig G 63 redan kostar över tre miljoner kronor kan man räkna med att XL 800 landar en bra bit ovanför det.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.