Nya tekniken kan ge 100 000-tals bilar körförbud

Nya tekniken kan ge 100 000-tals bilar körförbud. Bilprovningen ska presentera nya mätutrustningen nästa vecka.
– Erfarenhet från andra länder visar på hög underkännande grad vid besiktningen, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Nästa vecka bjuder Bilprovningen in till en stor pressträff. Där ska man presentera den nya mättekniken från Tyskland. Den används redan i flera EU-länder. Med katastrofala följder för alla som kör dieselbil.
– I Belgien har det ökat till 17 procent underkända för vissa fordonskategorier och det finns skäl att tro minst samma sak i Sverige. Det blir ett stort antal fordon som underkänns och en hel del som inte går att laga, säger Anders Gunneriusson.

Kostnaden för bilägarna skulle bli gigantisk. Många kan tvingas skrota sina bilar och köpa nytt och dyrt. Ändå vill besiktningsbranschen att även Sverige ska införa tekniken. Samtidigt har vi en av unionens äldsta fordonsflottor.
– EU har det som rekommendation att man ska göra partikelmätning, men Transportstyrelsen har ännu inte implementerat det, säger Per Anders Blommefors, besiktningsexpert hos Bilprovningen.

Nästa vecka ska Bilprovningen visa upp sin nya mätteknik som mäter partikelutsläpp hos dieselbilar. I andra länder har det lett till att 17 procent av dieselbilarna underkänts.

Används redan i flera länder

Den nya tekniken används redan i flera länder. Nu vill den svenska besiktningsbranschen få klartecken från Transportstyrelsen att införa den även här.
– Den här nya tekniken mäter man från avgasröret.  Den mäter storlek på partiklarna och hur många det är, säger Tord Fornander.

Enligt honom är vårt svenska system förlegat. Besiktningsbranschen kräver en snabb omställning.
– I Sverige har vi i dag en mätteknik sedan 1970-talet. Den mäter röktätheten. Men det är inte relevant sedan partikelfiltret kom, säger Tord Fornander. 

Bilprovningen trycker på hälsoriskerna

– 1 400 svenskar dör varje år i förtid på grund av trafikrelaterade luftföroreningar*. Det är sju gånger fler än de drygt 200 som årligen omkommer i trafikolyckor. Trots det har Sverige fortsatt en av EU:s svagaste miljökontroller vid bilbesiktning, och väljer medvetet att inte införa de modernare verktyg som redan finns och används med framgång i andra EU-länder, skriver Bilprovningen.

Framgångsrik lobbyverksamhet

Besiktningsbranschen har länge kämpat för att införa den nya tekniken. 
– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön, säger Tord Fornander.

Transportstyrelsen har satt sig på tvären. Man försöker att skjuta upp införandet av den nya tekniken.
– Vad som skiljer mellan besiktningsorganens önskemål om strängare regler och myndighetens möjlighet att införa strängare krav är att myndigheter har krav på sig att reglering ska vara proportionerlig och nytta måste ställas mot kostnad och besvär för företag och medborgare, säger Anders Gunneriusson. 

Diesel dödar

Besiktningsbranschen slår på sin egen trumma. De använder hälsoargumentet för att få använda de nya mätinstrumenten.
– Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander.

Fler underkända bilar ger mer pengar till besiktningsbolagen. Transportstyrelsen tycker att vi ska skynda långsamt.
– Transportstyrelsen menar att Sverige bör mana till försiktighet när man introducerar en helt ny metod innan man vet hur det slår statistiskt för ”svenska” fordon med ”svenskt” bränsle och körsträcka på ”svenska” fordon, säger Anders Gunneriusson. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt