Nya svenska lyxdrömmen: Rullande sommarhus

Här är Sveriges nyaste lyxvagn. Polar Chimera 730 är ett rullande sommarhus på över sju meter.
– Den är ny för i år och har lite annorlunda lösningar, säger försäljningschefen Mattias Mårtensson på SoliferPolar.

Kabe Imperial har länge varit Sveriges lyxigaste husvagn. Den småländska semesterdrömmen erbjuder 25 kvadrat boyta. Med ett förtält blir det större än de flesta sommarstugorna. Nu får den konkurrens från Norrland.
– Vi fyllde 60 år förra året och hade en del jubileumsmodeller. Det blev så populärt att vi tyckte att man måste spinna vidare på detta.

Resultatet blev en kvartett av nya vagnar. Polar Chimera finns i fyra modeller.
– Det är tre stycken 730 och en lite mindre 590. Alla har fått specialutrustning, det är lite mer av allt och extra därtill.

Polars nya lyxvagn kostar ungefär en miljon kronor för den största och mest utsvävande modellen. Det kan låta lite dyrt. Om man jämför med en sommarstuga på en populär svensk turistort är däremot ganska billigt.
– Vi har tänkt på en liten annan planlösning än vad som är vanligt. Här har vi en vardagsrumsdel som är som en lunge längst fram. Sedan finns det ett kök med induktionshäll, elektrisk ugn och vinkyl.

Längst bak finns ett bekvämt och ljust sovrum med två sängar. Alldeles perfekt för ett äldre gift par som hellre sover i lugn och ro, än att försöka smyga under varandras täcken.
– Man kan se den som en rullande sommarstuga. Den är byggd för de som vill ha det lite bekvämare. Det går visserligen att köra lite längre med den. Ändå skulle jag vilja säga att det är mest för säsongscampare.

Husvagnar är mer lättskötta än stugor och torp. Hos SoliferPolar har man märkt att intresset för dem har blivit större.
– Till skillnad från en stuga kan du koppla på den och byta plats om du tröttnar på grannen. Det är en stor fördel som jag tror många av våra kunder uppskattar.

Givetvis är den vinterbonad och fungerar lika bra på längs Skånska sandstränder som i Dalafjällen under julhelgen.
– För att dra den här behöver du en dragbil som kan ta 2,4 ton, det är oftast en SUV eller en större bil. Dessutom behövs det ett BE-körkort, avslutar Mattias Mårtensson.

LÄS MER:

Senaste nytt