Nya farthindret med radar slår till mot fortkörare. Har redan testats i Sverige.
– Fortkörare ska straffas, det är den bärande idén, säger ingenjören och uppfinnaren Richard Nilsson på Velgate.
Radarn fångar fortköraren på hundra meters håll. Sedan kommer varningen. Om man inte saktar ner kommer vägen att krympa.
– Statiska trafikhinder rör sig inte, men det gör de här. Det är bara de som kör för fort som straffas. Och då kommer trafiken att flyta mycket lättare, säger Richard till Carup.
Han var med och utvecklade Actibump. De mekaniska fallgroparna som börjar dyka upp över hela landet. Det är samma princip. Farthinder som bara finns när de behövs.
– Det fanns saker som jag tyckte var krångliga med dem. Det är svårt att serva och besvärligt att lägga ner i marken.

Istället började han skissa på en helt annan idé. Varför inte smalna av vägen när det kommer fartsyndare. Medan alla laglydiga får passera fritt längs en bred och fin väg.
– Jag hade den här i skrivbordslådan länge. Till slut dammade jag av papperen och skickade in till Trafikverket. De beviljade mig utvecklingsstöd och på den vägen är det.
Hans uppfinning kallas för DA24, eller Dynamisk avsmalning. Radarn styr grindar på chikanen som smalnar av eller breddar vägen beroende på hur fort trafikanterna kommer.
– Min förhoppning är att trafiken ska flyta fram lättare. Vi ska slippa onödiga inbromsningar och samtidigt.

En pricksäker fortkörare kommer förbi ändå. Men DA24 fungerar ändå lite som Pavlovs hundar. Trafikanterna lär sig snabbt att rätt hastighet lönar sig. Man vill inte att vägen plötsligt ska bli mindre.
– Det får inte vara för snävt, men tillräckligt för att man ska sakta ner.
Fungerar för utryckningsfordon
En utmaning är blåljus. De får bromsa in vid gupp och kuddar. Där det finns automatiska falluckor får bilen sig en kyss. Med DA24 blir det lättare för dem att komma fram.
– Vi testade med utryckningsfordon och de kom förbi. Hjulen kommer närmare men det går utan att vara någon fara.
Norrköpings kommun var först ut att testa DA24. Där finns en väg som heter Kärrhagsgatan. En väg som sträcker sig genom bostadsområden. Under flera år har den varit plågad av fortkörare.
– Vi hade en testperiod för att se olika infallsvinklar och hur själva produkten fungerar, säger Sofie Axmacher, kommuningenjör i Norrköping.
Under ett år satt Richard och Velogates uppfinning på plats. Kommunens representanter var ute och inspekterade. Allt har fungerat bra. Ändå har man tagit bort DA24.
– Den här sträckan är lång och det är utmaningar med hastigheten under hela vägen. Därför behövde vi ändå ställa ut flera farthinder på vägen. Då blev det inte aktuellt med en ny testperiod, säger Sofie Axmacher på Norrköpings kommun.
Även om DA24 inte var optimal för Kärrhagsvägen har kommunen fått en ny erfarenhet.
– Vi är glada över att få ha varit med och testat en ny produkt. Nu var det inte riktigt helt passande för den här vägen. Men jag kan tänka mig att det kan vara bra på andra platser, säger Sofie Axmacher.
Richard Nilsson har redan gått vidare. Han hoppas att den nya uppfinningen ska få ett stort genomslag.
– Vanliga farthinder som kuddar eller gupp rör sig inte oavsett vilken trafikrytm det är. Men det gör de här också. Nu ska jag på Transportforum och berätta om dem i januari, avslutar Richard Nilsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















